[ Matkareitti ]



Tupoksen ABC, shoppailijan paratiisi.


Zetka-Baari Temmeksellä.


Baarin takapiha.


Bijou nostaa keulaa Sandels selässään.


Horce - joopa joo!.


Rantsilan suora.


Pulkkilan kirkko.


Tapulikahvila.


Kairanmaatalo Suomen keskipisteessä.


Isännät ja isäntien varjot.


Tuossapa kestisille vakuutus maan
keskipisteen sijainnista.


Kairanmaatalon isäntä.


Juha Väätäisen täplämaalaus.


Ja vielä toinenkin.


Kuka on tuo numero 142?


Koljonvirran infotaulu asiavirheineen.


Juhani Ahon museo Mansikkaniemessä.


Matin ja Liisan veturi.


Ehdotus Oulun norssin kummikouluksi.


Nimi ihan oikein kirjoitettu.


Kuopion jäähalli.


Vasen ovi savolaisille, oikea muun heimolaisille.


Kuopion vanhaa kasarmialuetta.


Kasarmin pilatut ikkunat.


Muistopatsas kasarmialueella.


Hanna Partasen kalakukkopaikka.


Kuopiolaista sanasukkeluutta?


Lounas-Salonki.


Ei tungosta, ja ruoka todella hyvää.


Kuopion puutaloja.


Hautaushuolto!!!


Kuopion kansallisteatteri?


Kallaveden kyntäjä.


Ravintola Wanhasatama.

24.7.2006

Nyt kun Suomen sodasta on kulunut humanistin laskutavan mukaan tasan 200 vuotta, niin onhan se suorastaan kansalaisvelvollisuus lähteä kiertämään ratkaisevimmat taistelupaikat ja samalla vilkaisemaan, miten eri kunnat ovat historiansa merkille panneet. Sen verran tässä ollaan etuajassa, että mitään erikoisfiksausta kunnat tuskin ovat ehtineet tehdä. Asiat lienevät vanhalla tolallaan - hyvälläkö vai huonolla, se pian nähdään.

Vai nähdäänkö? Guzzi nimittäin ei käy oikein kunnolla. Pintakaasulla parin tuhannen kierroksen nurkilla ajettaessa - siis juuri sillä kyydillä, jossa vielä ehtii etsiskellä puskan taakse hautautunutta muistomerkkiä - se onneton nykii. Syynkin siihen olen kuullut, Moto Italiasta kertoivat. Siinä on yksi nokka-akselilla oleva anturi, joka antaa kaiken tarvittavan informaation mustalle laatikolle, joka muun muassa taas välittää tarvittavan soppatilauksen ruiskulle. Nokka-akselin ketju on venynyt, ja sen kiristin lepruuntunut; eli siellä on jonkinlaista klappia pelissä. Siitä aiheutuu, että ruiskulle menee tieto, että turha tässä nyt mitään on ruiskutella varsinkin kun sytytyskin on mitä sattuu. Ja kun sopan tulo loppuu, niin nykäiseehän se, tai töksähtää ja tusahtelee - miten sen nyt sanoisi. Ketju siitä sen verran ottaa nokkiinsa, että vetää itsensä taas kireälle, ja kiristinkin yrittää tiukata lankaa parhaansa mukaan. Taas mennään pikku matka niin kuin omistajan ohjekirja sanoo, mutta sama peli alkaa hetken päästä uudelleen.

Sen minä tiedän, että Olli tuon selityksen tyrmää. Enkä minäkään siihen aivan tältä istumalta jaksa uskoa, niin mukava kuin olisikin; korjauskustannukset eivät voisi olla korkeat.

Kiusallinen vaiva, jota ilman kyllä eläisi huomattavasti ihmisarvoisempaa elämää. Ei mikään mahdoton korjattava kylläkään: uusi ketju ja jostain Fiat 127:n ketjunkiristin. Ja sitten Power Commanderille semmoiset käskyt, että bensaa alapään kierroksille reilusti ja äkkiä. Pekka P. sen muutamassa tunnissa laittaisi, mutta mitäpä jos löisi koko EV:n lihoiksi! Se uusi Norge voisi olla ihan menopeli. Vaimon vain pitäisi herätä omasta aloitteestaan tietoisuuteen, miten otollinen ajankohta ja suorastaan välttämättömyyden sanelema pakko pyörän vaihtaminen uuteen on, nyt kun lapsetkin ovat jo muuttaneet kotoa, ja koira on kuollut. Se oman aloitteen herättäminen on kyllä enemmänkin strateginen kuin pelkästään taktinen veto. Hätäilemällä ei asiaa kannata pilata. Voi myös olla, että lapsiin ja koiraan vetoaminen ei ole tarpeeksi. Ja Moto Italian Kärkkäinenkin pitäisi saada tekemään tarjous EV:stä sielunsa hädässä siitä, että olisinkin tosi tarkoituksella katselemassa uutta Bemaria. Ei tämä aivan helppo juttu olekaan, pitää vielä miettiä.

Mutta jotta nokkaketju voisi kunnialla hoitaa asiansa huonosti väärän informaation jakamisessa, ja jotta ruisku voisi syhkäistä väärän määrän polttoainetta sylinteriin sopimattomalla hetkellä, pyörä on tankattava. Kurvaan Tupoksen ABC:lle.

Värianalyysinhän toki saa nykyisin jokaiselta huoltoasemalta, mutta mihin me tarvitsemme Stockmannia, Lidliä, Biltemaa ja Ikeaa kun meillä on ABC-asemaketju! Tämä on shoppailuaddiktoituneen paratiisi, joka on täynnä kaikkea, mitä kierteeseen joutunut vasta täällä tajuaa aina halunneensa. Täällä on gourmet-ravintola anniskeluoikeuksilla. Rekkamiehet pääsevät ABC:llä saunomaan - Transpointin ukoille kuulemma on varattu ainoastaan haalea suihku. Saunan jälkeen mitataan veren sokeriarvot ja kolesterolit. Ja siinä kun sopivasti munasillaan ollaan, niin napataan vielä rakkauselämän intensiteetti-indeksi. Lopuksi terveyskonsultti vielä tarkoin valituilla kysymyksillä syvähaastattelee saunotetun:

- "No, paljonkos sitä tulee päivässä liikutuksi?"
- "Keskimäärin ehkä 800 kilometriä."

Niin, ja saa täältä bensaakin. Hehtaarihallin toisella reunalla on kassa, johon minunkin roponi kelpaavat.

Muikein miettein kävelen pyörälle jatkaakseni matkaa, joka tuskin vielä on alkanutkaan.

Temmeksellä töksyttelen, nytkyttelen ja tussahtelen Zetka-Baarin eteen tarkoituksella juopaista kuppi kahvia. Piukean sorttinen nuori naisihminen kiirehtii kertomaan, että täällä vasta korjaillaan edellisen illan juhlien jälkiä, eikä baari vielä ole auki. Pihassa isäntä hankoaa heiniä Zetorin viereen paskovalle aasille. Kysyn emännältä lupaa ottaa baarista muutaman kuvan. En saa selvää vastauksesta. Otan kuvat kuitenkin. Isäntä kiinnostuu tilanteesta sen verran, että keskeyttää hankoamisen ja tulee lähemmäksi. Vetäytyy sitten kuitenkin takaisin. Tässä on nyt puolisoiden välillä sellaista sanatonta viestintää, jota ulkopuolisen on mahdotonta tulkita. Olisikohan isäntä edellisenä iltana osallistunut vieraidensa viihdyttämiseen turhankin innokkaasti? Mene ja tiedä. Pistän kypärän päähäni ja jysäytän Guzzin käyntiin. Helle alkaa painaa päälle.

Rantsilassa pitäisi olla Sandelsin ratsastajapatsas, vaikkei siellä Suomen sodan aikana mitään merkittävää tapahtunutkaan. Sinne siis.

Ja löytyyhän se sieltä; keuliva Bijou Sandels selässään. Tutkailen patsasta hieman tarkemmin, enkä ällistykseltäni ole silmiäni uskoa: jalustassa on kaksi metallilätkää, joissa kerrotaan, että kenraalin puheen ja ratsun hirnumisen voi tilata kuunneltavakseen viereisestä kioskista. No niin, nyt se on sitten nähty! Tämän jälkeen vedenpaisumus! Ovatkohan äänitteet originaaleja vai piraattikamaa? Hieman niistä kuitenkin on aika ajanut ohi; maksut näyttävät olevan edelleenkin markkakannassa.

Vaan pakko on sanoa, että Suomen sodan matkailullinen aspekti on täydellisesti hyödynnetty. Tästä on paha panna paremmaksi. Kyllä ranttisilla on homma hanskassa! Huomattavasti hilpeämmällä mielellä kurvaan Rantsilan suoralle.

Rantsilasta etelään johtava yhdentoista kilometrin mittainen tienpätkä tehtiin hätäaputöinä nälkävuosien aikaan. Siitä haluttiin suora, ja suora siitä saatiinkin. Pitkällä Sipolan kylän takamaissa olevaan tuulimyllyyn kiinnitettiin valkoinen lakana. Sihti otettiin Rantsilan kirkontornista ja sanottiin, että tuohon suuntaan, pojat, pitäisi saada pätkä valtion sarkaa. Ja siinä se on tänäkin päivänä.

Pulkkilassa taisteltiin jo ihan oikeastikin. En kuitenkaan osu patsaalle suoralla vedolla. Sen sijaan pysähdyn kirkon tapulikahvilaan. Nuori kahvilanpitäjä neuvoo tien patsaalle. Tarjoaa vielä toisen kupillisen samaan hintaan. Vien kahvit ulos ja polttelen tupakan juoman jäähtyessä. Paikalle pyyhältää alkuasukasmies autollaan. Kysyy, minäkö olen liikkeellä Guzzilla. Minulla on outo tunne, että tästä tulee taas yksi 'niitä' keskusteluja. Lasken kahvikupin sivulaukun päälle ja annan katseeni kiertää tyhjän parkkipaikan yli. Vastaan myöntävästi. Kaveri puhkeaa vuolaaseen kustomipyörien ylistykseen. Johonkin väliin saan sanotuksi, etten kyllä pidä EV:tä varsinaisena kustomina. Mies ei lannistu, vaan sanoo juuri tuollaisten mukavimpia olevankin - varsinkin vanhemmalle kuskille. Jumankauta, tuo viimeinen viisaus olisi kyllä saanut jäädä lausumatta! Tuijotan kaverin pakosalle. Tuolle Ollilta opitulle tempulle on aina silloin tällöin käyttöä.

Ajelen patsaalle tutkailemaan ympäristöä. Mitään ihmeellisiä väristyksiä se ei tarjoa. Hyvin hoidettua puistoa on hankala mieltää entiseksi taistelutantereeksi. Revin vielä hieman riemua ranttisten patsaasta, pistän potan päähäni ja painun tielle. Kärsämäen pohjoispuolella muistaakseni on myös patsas.

Leskelässä pysähdyn tupakalle. En enää uskalla väittää sitä Suomen keskipisteeksi. Viimeksi niin tehtyäni sain parikin äkäistä sähköpostiviestiä joltakin Kestilän kunnan matkailuihmiseltä. Viesteissä vakuutettiin ikiaikaisen kestisen perimätiedon mukaan maan keskipisteen olevan siellä. Olkoon minun puolestani! Mutta Leskelään on pykätty talo, jota en ennen ole paikalla nähnyt. Kyltissä seisoo: Kairanmaatalo. Kesägalleriakin siellä näyttää olevan. Nyt äkkiä päivän kulttuuriannos täyteen, niin saa sitten olla siltä rauhassa.

Sisällä mieshenkilö ponnistaa tuolilta käsipäivää sanomaan. Jo toisen kerran tämän päivän aikana olen pudota persauksilleni. Ojennetun käsivarren toisessa päässä olevasta kropasta minua katselee Juha Väätäisen naamavärkki. Minäkin sanon nimeni. Juha kehoittaa heittämään pusakan tuolille ja tutustumaan hänen näyttelyynsä.

Juha kertoo nykyään olevansa kokopäivätoiminen taidemaalari asentopaikkanaan Andalusia. Myös kaikki maalaukset ovat Espanjasta; maisemia ja henkilökuvia. Saan perinpohjaisen selostuksen maalaustekniikasta, josta en oikein pääse perille. Hyvä tekniikka se toki varmastikin on. Kehun flamencotanssijan selän kaarta edes jotain tekofiksua sanoakseni. Juhan silmissä välähtää. Olisikohan maalari sipaissut selän uomaa muutenkin kuin vain katseellaan! Paras kai olla kysymättä. Kierrämme kaikki näyttelyhuoneet.

Juha ehtii puhua myös muista asioista: puolueisiin sitoutumisesta, vanhoista hyvistä ajoista, Matti Ahteen tukiryhmästä, Piippolasta ja Kairanmaan kuntien yhteistyöstä, Sari Essayahn valmennuksesta, miksi Fuengirolassa ei kannata käydä, Espanjan poliiseista, urheilijana hankitun maineen hyödyntämisestä, Montrealin olympialaisista, Tapio Kantasesta, Lasse Virenistä, yhteisestä tuttavastamme Lasse Orimuksesta, miksi nykyajan nuorista ei tule pitkän matkan juoksijoita ja siitä, onko viina viisasten juoma vai ei. Muutaman kommentin ehdin aina väliin heittämään. Juhalla näyttää olevan tapana tarkkailla keskustelukumppaniaan nurkkasilmällä. Taitaa samalla nauraa sisäänpäin kääntynyttä naurua. Jotain ovelaa ja salaviisasta tässä miehessä on vaikka muille jakaa. Otan vielä muutaman kuvan, ja paiskaamme kättä.

Polttelen tupakan parkkipaikalla ja kertailen tapaamistamme. Miten noin rikas elämä ja suuret urheilusuoritukset voisivatkaan sopia ihmiseen, jolla on pieni ego! Ei mitenkään! Mutta sen minä vielä katson, onko Leskelässä ensi kesänä monitasoliittymä vaiko vain tavallinen liikenneympyrä. Ja sen kuinka notkeasti Piippolan isäntien selkäruoto taipuu flamecoon, kastanjetti lyö rytmiä ja pieksu napsahtelee lattiaan. Olé!

Päätän jättää Kärsämäen tällä kertaa väliin. Eiköhän se patsas sieltä löydy myöhemminkin, jos sitä vielä haluaa hakea. Sen sijaan viipotan Piippolan kirkonkylään. Otan kuvan talosta, joka käsittääkseni on Juha Väätäisen syntymäpaikka. Kameraa pakkaillessani pyöräparttio vilahtaa ohi. Matkamiehiä näyttävät varusteista päätellen olevan. Pistän vauhdilla perään ja saavutan porukan Pyhännän rajalla. Ketään tuttua en sakista kuitenkaan bongaa. Käännyn parkkiin ja soitan Ojakosken Matille tarkistaakseni Väätäisen syntymäkodin paikan. Matti sanoo minun ottaneen kuvan väärästä talosta. Oikea olisi ollut Shelliltä vähän Pyhännälle päin. Deletoin väärän talon kamerastani.

Nappaan kuvan entisestä motoristien kulttistopista, Ahokylän TB:stä. Nykyään sen katolla tököttää neonvalo, joka nimeää paikan kahvioksi. En mene sisään. Juurihan täällä toukokuussa Kivi-Pekan kanssa pysähdyttiin kahvittelemassa kotimatkalla italopyörärallista. Paljon ei puheltu, enemmän palelemiseen keskityttiin.

Heitän lenkin isoisäni tekopitäjän, Vieremän keskustassa. Tuskinpa täällä kukaan mahtaisi Kemppaisen Kustaata enää tuntea. Tankkaan pyörän ja lähden kohti Iisalmea. Koljonvirralla menee varmasti aikaa reilusti.

Poikkean ensimmäiseksi suomalaisten puolustusasemien alueelle pystytetyllä taistelun virallisella muistomerkillä. Törmältä näkee komeasti venäläisasemien puolelle Mansikkaniemeen. Helle pakottaa jatkamaan matkaa. Siirryn Mansikkaniemen museoalueelle. Alue on laaja, ja sillä sijaitsee myös Juhani Aholle omistettu Brofeldtin pappila. Kierrän koko alueen ja rapsin kosolti kuvia. Hiostava sää ei houkuttele pappilamuseossa käyntiin.

Palaan takaisin info-taululle. Juttusille tulee isolla Dragstarilla matkalla oleva pariskunta. Valittelevat koko päivän jatkunutta kovaa sivutuulta. Kummallista. Minä en ole moista pannut merkille.

Nappaan kuvan info-taulun kartasta ja huomaan siinä mielestäni karkean virheen. Sandelsin läntiset asemat eivät voineet olla Mansikkaniemen kärjessä, vaan järven vastapäisellä puolella. Outo juttu. Aika lailla yhdentekeväähän se on, missä Sandels tarkkaan ottaen 27.10.1808 oli, mutta kai tuon nyt olisi samalla vaivalla tehnyt kunnollakin.

Soittelen Kuopioon Hotelli Savoniaan ja varaan huoneen, savullisen sellaisen.

Iisalmen ja Lapinlahden väli hoituu nopeasti. Matin ja Liisan veturia toki pitää pysähtyä tutkimaan.

Juhani Ahon Rautatiestä tehtiin joskus 70-luvun alussa televisionäytelmä, jonka pääosissa olivat Leo Jokela ja Anja Pohjola. Jotenkin se on jäänyt paremmin mieleeni kuin kirja. Varsinkin juonen eteneminen Villen tahdittamana: kuinka hän sai Matin ja Liisan pitämään kiinni penkin reunoista ja istumaan kieli keskellä suuta. Samoin unohtumaton on viinalle person Matin humalaan juottaminen.

Vaan eipä iske Rautatie enää nykynuorisoon: Orimattilan kirjastossa järjestettiin nuorille lukijoille äänestys sykähdyttävimmästä ja ikävimmästä lukukokemuksesta. Ääniä annettiin yhteensä 448. Taru Sormusten Herrasta osoittautui suosituimmaksi 30 äänellä ja Rautatie ikävimmäksi 32 äänellä.

Äänestystulos vastannee varsin hyvin kulttuuripiirienkin nykytrendejä. Kun nykyiseltä kulttuuriministeriltä kysyttiin, mitä kirjoja rouvalla on kirjahyllyssään, vastaus kuului: Taru Sormusten Herrasta.

Loppumatka Kuopioon kuluu jonossa köröttelemisessä. Ohittelemiseen ei nyt oikein tarmo riitä, sen verran lämmintäkin piisaa.

Pistäydyn Pöljän koulun pihamaalla ottamassa valokuvan. Ties vaikka siitä meille ystävyyskoulu!

Hotelli Savoniasta tiedän, että se sijaitsee pohjoisesta tultaessa jossakin moottoritien oikealla puolella, Puijon alarinteillä. Ei pitäisi olla kovin vaikea löytää. Mutta sen GPS-paikantimen minä kyllä vielä hommaan. Guzzin uuden Norge GTL:n mukana sen saisi kylkiäisinä. Tällaisessa pikku pyöriskelyssä ja jonkin tietyn paikan hakemisessa siitä luulisi olevan hyötyä. Pitääpä katsoa ja tutustua asiaan.

Hotellin tyttö antaa luvan parkkeerata pyörän pääoven viereen. Raahaan kamppeet huoneeseen, joka osoittautuukin savuttomaksi. No, sen ei pidä antaa haitata harrastusta. Käyn suihkussa, vaihdan siviilit päälle ja painun alakertaan katsomaan, saisiko sieltä syömistä. Tyttö osaa kertoa, ettei saa, koska on arkipäivä. Hihittelee kun kysyn, eivätkö kuopiolaiset syö arkisin. Kaupungista kuulemma ruokaa tarjoavia yrityksiä löytyy. Sinnepä sitten.

Kävelen alas rinnettä, eiköhän täältä jostakin keskikaupunki löydy. Jäähalli jää oikealle. Taitaa olla kaupungin turhimpia rakennuksia. Kalpan liigamenestykseen ylettyisi kyllä luonnonjäilläkin treenaamalla. Ja vähän kovemmat harjoitteluolosuhteet voisivat tuoda tarvittavaa ryhtiä joukkueen henkiseen selkärankaan. Muutenkin moisen keppitappelun painoarvo on kasvanut täysin suhteettomiin mittoihin. Äijiä, joiden ainoa tehtävä on päättää, ketkä kulloinkin kaukalossa kurvailevat, käytetään liikeyritysten johdon konsultteina jakamassa menestyvän johtamisen ilosanomaa. Toisaalta, voihan se olla merkki yritysten johtoportaiden totaalisesta kyvyttömyydestä, joille onnetonkin apu tulee kuin taivaan lahjana. Ja pääsevätpähän ainakin kokeilemaan, miten heiltä onnistuu käsivarret ristissä rinnan päällä liituraitapuvussa tepasteleminen ja purkan jauhaminen yhtä aikaa.

Tie vie vanhan kasarmialueen läpi. Kasarmit näyttävät olevan saman arkkitehdin piirustuspöydältä kuin Oulun Vanhan Kasarmin tarkk'ampujaparakitkin. Oulussa niistä ei saa lautaakaan ottaa irti ilman että laittaa juuri samanlaisen tilalle. Täällä kunnostustöitä kyllä on tehty savolaisella suurpiirteisyydellä: vanhoja pikku ruutuisia ikkunoita on korvattu suuremmilla lasipinnoilla. Kaamean näköistä jälkeä. Eikä kovin käytännöllistäkään: vanhat ikkunat avautuivat kahtena puoliskona, josta oli helppo livahtaa puntikselle, kunhan ensin oli tehnyt kylmän kallen petiin. Nämä uudet näyttävät avautuvan alaosastaan juuri sen verran, että tuvat pystytään tuulettamaan. Ei ole kaikki muutos kehitystä, osa on vain muutosta!

Äimistelen hetken myös Hanna Partasen leipomoa. Täältä ne kaikki kalakukot varmaankin ovat kotoisin. Huomaamatta ei jää myöskään Pollen Poika -niminen paikallisjuottola. Minkähänlainen tarina tuohonkin nimeen liittyy? Vähän samaa sarjaa taitaa olla kuin Sallan kyläkeskuksessa oleva Äteritsiputeritsipuolilautatsibaari.

Sattumoisin osun Lounas-Salonkiin. Paras lounasaika on kyllä ollut jo moniaita tunteja sitten, mutta jospa tuolta jotain saisi. Salonki on asiakkaista typö tyhjä. Omistajarouva käy kyitenkin kysymässä kokilta, olisiko tällä vielä jotain laittaa tarjolle. Perunoita, kasviksia ja muikkuja. Käy vallan mainiosti.

Muikut osoittautuvat niin suurikokoisiksi, että epäilen niiden oikeasti olevan silakoita. Vaan eikö mitä, rasvaevähän näillä näyttää selässä olevan. Se vain savolainen muikku on pohjoista lajitoveriaan paljon vöyreämmässä kunnossa - aivan kuin savolainen ihminenkin toisheimoisiin verrattuna. Tuon esille koko kulinaristisen tietouteni kysymällä, ovatko perunat mahdollisesti Timoa tai Siikliä. Emäntä ei siihen osaa vastata, eikä kokkikaan. Hyvää ruokaperunaa kuulemma ovat. Saan jälkiruoaksi ison kupin kahvia sillä perusteella, ettei kysymykseeni osattu vastata. Noin hyvä kysymys kyllä kannattaa painaa mieleensä vastaista käyttöä varten.

Etsiskelin muutama vuosi sitten keväällä porkkanansiemeniä paikallisesta puutarhaliikkeestä. Kysyin, löytyisikö Nantesia tai Lontoon Toria. Tyttö vastasi, että eipä löydy, meillä on vain tätä morotia.

Kuopiossa on tajuttu säilyttää puutalot aivan kaupungin keskustassakin. Terveen näköisillä vuorilaudoilla remontoituina ja hyvässä maalissa ne ovat kauniita. Ero Ouluun on ilmiselvä. Oulussa kyllä kaikki vähänkään vanhalta haiskahtava revitään alas, ja tilalle rakennetaan moderni lasikuutio. Vanhan KOP:n rakennuksen purkajille ja Suomen Pankin konttorin suunnittelijoille Belsebuubi kuulemma kuitenkin pitää jo hiillosta lämpimänä.

Silmiini osuu liike, jolla on hieman oudolta kalskahtava nimi: Hautaushuolto. Omistaja näkyy olevan nimeltään Länsivuori. Olisikohan tämä entisen RR-miehen, Tepi Länsivuoren, yritys? Sen verran tuo nimi viittaa konepuolelle, että assosiaatio tuntuu loogiselta. Varmaan tuollakin nimikkeellä hautaushommat onnistuvat.

Kävelen aution torin poikki. Suuntaan jätskikioskille. Jospa vaikka tötterön ostamisen vastineeksi kuulisi jonkun viäntävän ihan oikeeta savvoo. Jätskityttö hymyilee ja tervehtii: "Moj!" Siis ihan jiillä, ei iillä. Täälläkin! Miten tuohon nyt pitäisi vastata, jotta valittu keskustelukoodi säilyisi luontevana? "Yks suklaatuutti, tietsä vittu hei", vai mitä? Tilaan ouluksi ja saan tuuttini. Mutta kyllä tämä murteeton yleiskieli vähän myrtsiksi vetää. Tai ei kai se oikeastaan murteettomuuttakaan ole, eikä yleiskieltäkään. Kontrollitonta stadilaisuuden kopiointia paremminkin. Kas vain, kun ei yksikään viereisellä nakkikioskilla norkoilevista pultsareista tule pummaamaan tupakkaa: "Tikkaa, kunti, jäpä!"

Jatkan matkaa satamaan. Kaikki paikkakuntalaiset näyttävätkin kertyneen tänne. Ravintola Wanhasatamassa kuivat kurkut lutkuttavat Sandelsia litratolkulla. Jospa päivälliset muikut ovat olleet hyvinkin suolaisia.

Kallavesi vaikuttaa jotenkin olevan kiinteämpi osa Kuopiota kuin Pohjanlahti Oulua. Oulun keskustasta ainoa meriyhteys on torin rannasta liikennöivä Alexandra. Mutta joka kerta kun torilla käyn, niin aina se näyttää olevan laiturissa. Vaan eipä siinä silloin pahasti pala dieselöljykään. Vesille ei kukaan ole kuitenkaan täälläkään pyrkimässä. Sen verran on Sandelsissakin ytyä, että ruorijuoppouden raja helposti ylittyisi.

Suunnistan takaisin kohti asentopaikkaani. Pysähdyn torin laidalla hetkeksi katsomaan näyteikkunaa ja tunnen jonkin tökkivän minua nilkkaan. Mäyräkoiran pentu. Omistajarouva kiiruhtaa paikalle. Kysyn putkikassin nimeä. Mauri, Mäyräkoira Mauri. Ja ihan se on Maurin näköinenkin. Rapsuttaahan sitä täytyy ja pudistella niskasta. Meistä tulee kaverit saman tien. Katson asiakseni kertoa rouvalle meidän Laurin elämäntarinan. Rouva sanoo, että Lapinlahdella olisi mäyräkoirapentue, jossa olisi vielä ainakin kaksi luovutusikäistä. Mitähän jos kurvaisin huomenissa sinne! Kotona pennun voisi kaivaa muina miehinä repusta ja sanoa vaimolle, että se vain seurasi minua.

Toivotan hyvät yöt ja suuntaan hotellille.

Luen päivän lehdet hotellin aulassa. Olli soittaa. Juttelemme niitä näitä. Olli kertoo vaihtaneensa juuri Jackaliin ilma- ja polttoainesuodattimet. Niin että milloinko minä olen ne viimeksi vaihtanut? No, en kai minä semmoista muista. Ja vaikka siitä aikaa olisikin, niin millä helkkarilla minä ne täällä vaihdan! Olli myöntelee; tuskinpa ne nyt tällä reissulla tukkeutuvat. Niin minäkin haluan uskoa. Mutta epäilyksen siemen on kylvetty!

Sängyssä lueskelen vielä Matilta lainaamaani Suomen sotaa käsittelevää opusta, Sotasokeat ry:n kevätjulkaisua vuodelta 1980. Kuvituksesta, painoasusta ja tekstistä vastuulliseksi on nimetty Sampo Ahto, joten sanan voi olettaa olevan todella painavaa. Rahoitus kirjan kustantamiseksi on hankittu eri yritysten mainoksilla, joita kirjan loppuun on painettu kymmenittäin. Pitää tutkia tarkasti.

Olen juuri nukahtamaisillani kun hoksaan, että iltajamesonit meinaavat jäädä ottamatta. Tilanne on vielä pakko saattaa oikeelliselle tolalleen myöhäisestä ajankohdasta huolimatta.

Huomiseksi luvataan ukkosrintamaa juuri minun päälleni.

Huominen päivä
entisen kertaustako
matkamiehelle


[ Päiväkirjaluettelo ] [ Suomen sota ] [ Seuraava sivu ]