27.7.2005
Olli soittaa ja sanoo, että tiistaina lähdetään, ja tytöt tulevat mukaan. Jaa, no niin kai sitten.
Vähän arveluttaa; kuka ne ruokkii ja huoltaa, miten ne viihtyvät, entä jos sataa ja on kylmä? Ja ennen kaikkea:
kun Ollilta kasvatuskeinot loppuvat, pitääkö minun ryhtyvän lastenhoitohommiin, jotka olen armeliaasti saanut
unohtaa jo pari vuosikymmentä
sitten? Terve järki varoittaa kuitenkin tuomasta mitään varaumia esille puhelinkeskustelussa. Ja Tiinan ja Marjan
kulkurihistorian tuntien voi olla, että ainoa asia, josta minun on syytä huolehtia, on, etten itse joudu kaikkien
kolmen huollettavaksi. Katsotaan.
Ajelen edellisenä iltana Ollille ja Seijalle. Olli tulee pihalle vastaan ja viisaa ajamaan pyörän talliin.
Vaihdan saman tien ajokamppeet siviileihin. Soitan kotiin sillä aikaa kun Olli tekee Guzzille tavanomaisen
silmämääräisen katsastuksen. Tällä kertaa "tuokin näyttää olevan löysällä" -kommenttien sijasta kyytiläisen
paikalle siirtämäni takalaukku saa katsastajan varauksettomat kehut tyyliin "tuo voi periaatteessa toimiakin".
Menemme sisään; syömme, saunomme, tupakoimme, istuskelemme kuistilla ja maistelemme vähän miestä
väkevämpää - Olli olutta. Ilta on tyyni ja rauhallinen. Tänne on
aina mukava tulla. Suosittelen sydämellisesti muillekin.
Herään aamulla ensimmäisenä hyvin nukutun yön jälkeen. Tai oikeastaan toisena - Seija on lähtenyt
töihinsä jo aika päiviä sitten. Aloitan aamutoimet polttelemalla piipullisen ulkosalla. Naapurissa, muutaman talon
päässä, kaksi poroa pistelee poskeensa aamupalaa kukkapenkistä. Pitäisiköhän ne mennä hätistämään pois? Kadulla näkyy
joku menevän postilaatikolleen. Vetäydyn autotallin nurkan taakse piiloon ja siirrän vastuun hänelle. Minä en sitten
ole nähnyt mitään - city-poromies itsekin. Omertan laki vain voimaan Saariselällekin! Ja mistäpä sen tietää, miten
tarpeellisia hortensioiden
hivenaineet porolle ovat!
Muiden vielä pakkaillessa kiirehdin tien päälle; tankata täytyy, ja haluan ottaa kuvan vanhasta Jäämerentien
pohjasta - en Magneettimäestä, sillä sieltä minulla kuvia jo on, vaan likempää Ivaloa.
Tienreikä löytyy helposti, ei tarvitse nykyiseltä tieltä kuin ojan yli hypätä. Tuosta sitä on huruutettu
kahakäteen Petsamon ja Rovaniemen väliä.
Suomen ainoa täyspainoisesti toimiva satama välirauhan aikana (13.3.1940 - 25.6.1941) oli Petsamon Liinahamari, josta tuli sekä Suomen että Ruotsin huollon henkireikä "vapaaseen maailmaan" eli Saksan ja Neuvostoliiton valtapiirin ulkopuolelle.
Ensimmäinen laiva Liinahamarin satamaan tuli 14.4.1940. Tavarakuljetusten organisointi annettiin 8.5.1940 perustetulle
Oy Pohjolan Liikenne Ab:lle, jonka toimitusjohtajana toimi kenraali Paavo Talvela.
Petsamon liikenteenä tunnettu kuljetusurakka jatkui huhtikuusta 1940 kesäkuuhun 1941.
Tänä aikana kuljetuksiin oli kiinnitettynä yhteensä 1500 kuorma-autoa, joista Oy Pohjolan Liikenne Ab:n omia oli noin
500, yksityisten yritysten noin 600 ja ruotsalaisten noin 400. Ajajia, ahtaajia,
huolitsijoita sekä tienrakentajia ja kunnossapitäjiä kuljetukset työllistivät enimmillään noin 10 000.
http://www.mobilia.fi/petsamo/index.htm
Olli kurvaa paikalle, huutaa ja osoittelee kädellään. En saa mitään selvää, mutta nyökyttelen ymmärtämisen merkiksi.
Niin on aina fiksumpaa. Olli pyöräyttää Guzzinsa takaisin tulosuuntaan. Siltä varmasti unohtui jotain - tyttöjen
salmiakkikossut? Istun penkalle odottamaan ja panen tupakaksi. Pahakos kiire tässä.
Rinteessä pari metsuria raivailee taimikkoa. Eivät taida olla griinpiissin miehiä nämä. Kysyminenkään tuskin
kannattaa. Kiihtyvät vielä sen verran, että huitaisevat raivaussahoillaan meikäläiseltä koivet poikki kuin pyykkiseipään,
vaikka kuinka heidän kanssaan asioista samaa mieltä olisinkin.
Täällä sitä ovat taas Nellimön kyläläiset saaneet vuoden verran käpristellä Greenpeacen ja muutaman saamelaiskellokkaan
yhteisen epäpyhän allianssin terrorisoimina. Tarvitaanko Suomen kaltaisessa maassa todella niin vahva vähemmistösuoja,
että sen turvin kolme poromiestä voi muutaman kisuransa parhaisiin laidunmaihin vedoten estää talousmetsähakkuut ja
samalla ajaa kymmenet metsuriperheet työttömyyteen ja taloudelliseen ahdinkoon? Toisaalta sääliksikin kolmikkoa käy; tuskin
tajusivat
keiden talutusnuoraan päänsä työnsivät.
Tosi asiassa Greenpeace pitkät paskat haistattaa vähemmistöille ja heidän oikeuksilleen. Riidan lietsottuaan
ja saatuaan asialleen mielestään tarpeeksi julkisuutta tiedotusvälineissä järjestö vetäytyy hämäriin koloihinsa
jättäen kyläläiset selvittelemään välinsä omin nokkinensa. Greenpeacen mielessä on vain ja ainoastaan raha.
Heidän intressissään on saada puutavarakauppaan oma sertifikaattinsa, jolla sitten rahastaa ja kiristää metsäyhtiöitä.
Ja luonnonsuojelun valekaavussa tarkoitus toki pyhittää keinot.
Vaan saamelaiskäräjien rooli tässä kaplakassa vasta kummalliselta näyttää. Miten
se voi nokkamiehensä välityksellä asettua kiistassa vähemmistön tukijaksi, varsinkin kun enemmistön joukossakin on
saamelaisia? Vai onko jotkut saamelaiset otollisempia ns. yhteisten asioiden ajamisessa kuin toiset? Mene, tiedä.
Melko lokoisalta hommalta tuo vähemmistöetujen ajaminen kyllä näyttää.
Kovin usein tämän saamelaiskäräjien herra sagajodiheaddjin voi tv-uutisissa nähdä; milloin presidentin, milloin
maaherran vieressä etupenkissä
köllöttelemässä, peukaloita vatsansa päällä pyörittelemässä ja ruokatauolla etelän herkkuja mussuttelemassa.
Asiat ovat varmasti enemmän kuin vain jotenkin tolallaan.
Kiistan molemmat osapuolet ovat vedonneet Euroopan ihmisoikeuskomissioon asiansa puolesta. Voi
olla, että päätökset jonkin aikaa viipyvät. Sillä aikaa metsävastaava griinpiissi saa jupista puutaheinäänsä
tv:n prime timessa illasta toiseen.
Samoin saa saamelaispäällysmies jakaa "kaikki meille heti" -filosofiaansa. Mihin hän säpikkäällään tallaa, se
maa julistetaan saamelaisten ikiaikaiseksi nautinta-alueeksi, ja paikalle sattuneet töllistelijät tuomitaan
alkuperäiskansan oikeuksien loukkaamisaikomuksista vapausrangaistuksiin - ensikertalaiset toki vain ehdollisiin.
Vähän kyynistelyksi menee tämä odottelu. Jospa kävisin kysäisemässä raivureilta, pitääkö paikkansa, että
kotikuntansa alueella inarilaiset saavat ajaa moottoriajoneuvolla kännipäissään - siis Hiacella toki ainoastaan.
Olli viipottaa takaisin, lompsa oli jäänyt. Sanon, että olisihan minulla ollut. Olli epäilee, etten kuullut
hänen ohjettaan ajaa odottelemaan Kaamasen Kievariin, eikä jäädä notkumaan tänne autiolle levikkeelle.
Kiistän väitteen tiukasti: kuulin kyllä, mutta en vain halunnut totella.
Ukonjärvellä aloitan maisemamatkailun. Pitääpä muistaa kysyä, onko järvessä Papinpaskomasaari, kuten Erno
Paasilinna kirjassaan väittää. Nimi on sen verran kuvaileva, että varmasti siihen tarinakin liittyy.
Pikku paussi Karhunpesäkiven viereisellä parkkipaikalla. Ei tiedä Olli papeista eikä paskomista
mutta nuorista kyllä. Inarinjärvessä nimittäin on "nuora" -loppuisia paikannimiä, esimerkiksi Mahlattinuora ja Kaikunuora.
Minkään naruttamisen kanssa asialla ei kuulemma ole tekemistä. Nuora on pitkä, kapea, salmen tapainen vesistöpätkä.
No, tulipa sekin selväksi.
Raimo O. Kojo ("Inarijärvi - mystinen Saamenmeri") mainitsee järven saarten ja luotojen lukumääräksi 2500 -3500.
Kojo tuntee myös saarten historiaa:
Tunnetuin Saamenmeren saarista on peninkulman päässä kirkolta koilliseen kohoava Ukko. Tuo omituinen,
jo mantereelle hyvin erottuva teräväkärkinen kyhmy keskellä Ukonselkää, on muinainen palvontapaikka, suurseita.
Parinsadan metrin pituinen ja vajaat sata metriä leveä saari on yhtä vuorta, ja sen jyrkkä laki nousee 30 metriä
vedenpinnan yläpuolelle. Ukolla on uhrikolo, johon saamenkansa aikanaan toi uhrilahjoja lepyttääkseen väkeviä
luonnonhenkiä.
Ukon lakikyömyltä aukeaa näkymä kauas Inarille; lähivesillä kiinnittävät katseen Hautuumaasaaret.
Vanha Hautuumaasaari on 1700-luvulla käytetty vainajain kätköpaikka. Noista ajoista kertovat nyt vain
painanteet ja maaston yleinen epätasaisuus. Vuonna 1793 vihittiin uudeksi hautuumaaksi Ukon läheltä Hiekkasaari,
jonne viimeinen vainaja on peitetty 1904. Villi erämaa pakotti hautaamaan ruumiit saareen, koska pedot olisivat
kaivaneet ne ylös mantereen kalmistoista. Täysin rauhassa eivät luut saaneet maatua saarissakaan: sotien jälkeiset
turistilaumat keräsivät matkamuistoikseen
pääkalloja ja muita luita aina kun myrskyt olivat repineet hiekkamaata hajalle. Nyt maihinnousu on kielletty.
Ajelen Ollin perässä. Näyttää siltä, ettei Siidaan tällä kertaa poiketa. Pysäytän kuitenkin pihalle vetämään
savut.
Ennen Kaamasta osun maailman parhaalle tietyöpätkälle. Päällyste on kuorittu fiksusti pois, pinta tasoitettu
ja kovetettu ilmeisesti suolaamalla ja kastelemalla. Irtokiviä ei ole lainkaan. Ja nopeutta näillä kulmilla
saa perinteisesti pitää tarpeen mukaan. Enemmän tällaista, kiitos!
Olli on jo kievarin pihassa ja pahan kerran tohkeissaan. Manaa TVL:n alimpaan helvettiin. Tuollaisille tienpätkille
ei missään tapauksessa saisi laittaa tietyömerkkejä. Tietyöalueella pitää olla kasapäin rompoolisoraa, teräviä
kivenmurikoita, upottavaa hiekkaa, tietyökoneita, lapioihinsa nojailevia äijiä ja palkallista päällysmiehistöä.
Tilanne on jotenkin tuttu. Muistaakseni siitä, mikä on hyvä ja mikä huono tie, on keskusteltu aikaisemminkin.
Kehotan Ollia kiinnittämään katseensa tiettyyn pisteeseen horisontissa ja hengittämään hetken syvään. Sitten
mennään kievarin pöytään kahville. Menee toinenkin kupillinen yrittäessäni vakuuttaa hänelle, kuinka oikeassa minä olen.
Ja yhtä laihoin tuloksin kuin aina aiemminkin. Tiina ja Marja kiikuttelevat keinussa kaikessa rauhassa. Tässähän
alkaa olla matkanteon tuntua!
Kahvitellessamme pihaan on parkkeerannut joukko norjalaisia motoristeja. Pihan perällä seisoo Eskelisen koneporo.
Nyökkään norskeille, muuta jutustelua ei synny.
Tie kohoaa pikku hiljaa, ja maisemat avartuvat. Ajoura on rakennettu vasta 1960-luvun loppupuolella.
Lihavakalajärvien paikkeilla näkyy Ailigas-tunturi lännen
horisontissa. Otan muutaman kuvan; ensin zoomilla, sitten ilman. Lopputulos ei tyydytä, ja deletoin otokset.
Yksi kuva jää kuitenkin vahingossa kortille.
Mietin Utsjokea numeroina: pinta-alaa kunnalla on vajaat 5500 neliökilometriä ja asukkaita jotain puoli toista tuhatta.
Eli 3,5 neliökilometriä tilaa yhtä asukasta kohti. Ei täällä joka päivä naapuria tervehtiä tarvitse, jos ei niin halua.
Ennen sotia kunta oli käytännössä kokonaan saamelaisten asuttama, nyt lannan väkeä on yksi kolmannes.
Tavoitan Ollin ja tyttäret parkkipaikalta, josta lähtee vaellusreitti Kevon kanjonin kautta kohti Karigasniemeä.
Ajelemme Utsjoelle syömään. Ruokapaikan nimi on Hotel Luossajohka. Eteisaulassa vilkaisen iltapäivälehtien lööpit.
Mitään uutta skandaalia ei näy olevan kehitteillä. Mutta seinään kiinnitetty vanhemman numeron lööppisivu osoittaa, että
noissa vanhemmissakin on vielä puntarointavaa:
Eduskunnan toinen varapuhemies on lähetellyt entisille missikandidaateille sen verran rasvaisia tekstareita, että
nämä kaiken kokeneet salarakkaat ovat tukka putkella painatelleet iltapäivälehtien toimituksiin kipeitä tuntojaan purkamaan.
Olympiakomitean puheenjohtajan ominaisuudessa tämä tekstinikkari on lehden mukaan lupaillut olympialaisiin liittyviä edustustöitä.
Syvähaastattelussa haastateltavan pitäisi hetkeksi vain pyllähtää selälleen, ja työpaikan saanti olisi sillä taattu. Lehtien
mukaan muut viestit ovat olleet vain tavanomaista ja arkipäiväistä alapään elimien nimityksiin liittyvää semantiikkaa.
Jo on aikoihin eletty! Eikö poliitikoilla nykyään ole enää minkäänlaista yksityisyyden suojaa heidän
harjoittaessaan kaikkien kansalaisten perusoikeuksiin kuuluvaa ihmissuhdeviestintää!
Sillä, tapahtuuko viestintä tai vaikkapa vain osa siitä työaikana ja veronmaksajien
kustantamalla viestitysvälineellä, ei voi olla asialle mitään merkitystä.
Toisaalta, jos tähän jotain ongelmaa liittyisikin, se on täysin Kokoomuksen sisäinen asia. Erotiikan kentillä tämä
valtakunnan vonkamies kärsii samasta vaivasta kuin kerran toisensa jälkeen Suomen Pankin johtotehtäviin hakiessaankin: pyrkyä
on vaan ei nostetta. Kyllä nyt Kokoomuksen naisjärjestöjen olisi syytä koota rivinsä yhteisen asian puolesta: kodin,
uskonnon ja isänmaan nimissä jonkun on pakko antaa puutteessa riutuvalle puoluetoverille -
jos ei rakkaudesta niin edes säälistä!
Se on tuo tekstareiden lähettely yhtä herkkää hommaa kuin kuivan pärekaton kulottaminen.
Lohikeitto on kermaisen hyvää. Tiinan kanssa santsaamme suklaamoussea.
Pihalla paikallisukko hakeutuu juttusille, ja taas esitetään osa näytelmästä "Sodanaikainen moottoripyörälähetti
muistelee - osa 247". Olli kuuntelee harvinaisen kärsivällisesti, välillä jopa ynähtää jotain vastaukseksi. Arvioin
ukkelin olevan seitsemissäkymmenissä. Kysyn, minä vuonna hän on syntynyt, kun nuorimmat jatkosotaan osallistuneet
sotilaat olivat ikäluokkaa -25. Ei vastausta.
Jos puoletkaan noista jutuista olisi tosia, se merkitsisi,
että Suomen sodanaikainen armeija oli kooltaan Kiinan kansanarmeijaa vastaava. Eihän noissa vaareissa mitään pahaa oikeastaan
ole; se vain tympii, että he pitävät motoristeja sen verran tyhminä, että niille voi valehdella mitä tahansa. Teen
Ollille selväksi, että kun olen yksin liikkeellä, lähettejä on huomattavasti vähemmän. Olli kieltäytyy vetämästä
asiasta johtopäätöksiä.
Olli lähtee kauppaan hakemaan provianttia. Tytöt menevät muistilapuiksi mukaan. Odottelen,
tupakoin ja tuijottelen Saamelaiskäräjien rakennuksen seinää. En ajattele oikeastaan yhtään mitään - en ainakaan mitään
negatiivista. Välillä niinkin.
Shoppailijat tulevat. Tytöt raahaavat muovikasseja, Olli kantaa kirjavan väristä pahvikoteloa. Olli kysyy, olisinko
tarvinnut jotain. Vastaan kieltävästi. Minulla on vielä eilisiä leipiä ja hedelmiä laukussa. Vaimon laittamia. Suorimme
sillan yli Norjan puolelle.
Toisella puolen rajaa pysähdyn ottamaan kuvan sillasta ja jään heti jälkeen muista. Mutta näin tämän pitääkin
mennä: välillä ajetaan tuntitolkulla omissa oloissa, joskus kokonainen päivä. Jossakin sitten taas nähdään, yöpaikassa
viimeistään. Näin on aina ollut, näin on aina oleva. Häpeä niille, joiden täytyy tien päällä edellä ajavan persauksia
haistella!
Ei ole ensimmäinen kerta kun Pohjois-Norjassa yllätän itseni säälittelemästä paikallista elinolosuhteita.
Millä nämä ihmiset täällä elävät? Miten he selviävät talven pakkasista ja kuukausien kaamoksesta? Taitaa olla, että olen
vain lukenut hieman liikaa Erno Paasilinnan pohjoiskalotin elämästä kertovia kirjoja. Tosi asiassa täällä eletään
ihan samoin kuin meillä Pohjanmaallakin, ellei jopa hieman leveämmin. Maantieteelliseen sijaintiin nähden maatilat
vaikuttavat erinomaisen vaurailta: on isot navetat ja aiv-tornit, pihat niin täynnä volvoja ja johndeereja ettei jalansijaa.
Ja mitä likemmäksi Jäämerta mennään, sen vauraammalta eläminen näyttää. Pakkasilla sitten lisätään vaatetta ja kaamoksessa
napsautetaan valot päälle. Elementary, dear Watson!
Vasalat, yksi iso ja kaksi pienempää, ovat pysähtyneet Alakönkäälle. Katselemme hetken, kuinka Tenon vedet
huilaavat kohti Jäämerta. Alakönkäällä se Collanin Seppokin tapasi perhostella. Ja niistä reissuista Sepolla piisasi
tarinaa:
Paikallisukko tulla vemppasi teltoille.
- "Näh! Onkhan pojilla olutta?"
Pullo avattiin ja törkättiin ukon käteen. Naapuri pyöräytti pulloa, jotta sisältö juoksisi ulos paremmin. Kyykistyi ja
lorotti kaljan kurkkuunsa. Oksensi kaiken ulos ja nousi seisomaan. Olut oli pelkästään suolien pesuun ennen tosi
toimiin ryhtymistä.
- "Näh! Onkhan pojilla viinaa?"
Lähempänä Tanaa, Suomen puolella Tenoa, näkyy mittaritoukkien ruskeiksi kaluamia koivikoita. Vihreiden ja ruskeiden
alueiden rajat on kuin viivoittimella vedetyt; ikäänkuin toukille olisi annettu tietyt palstat, että tuota myöten
rouskuttelette.
Tanassa osumme tanakasti rakennetulle parkkipaikalle. Alueen reunat on kivetty niin, että konsvärkki vaikuttaa
linnoitukselta. Ehkä syystäkin: Toisen Maailmansodan loppukahinoissa puna-armeija eteni juuri Tenojoelle asti
Norjan puolella. Eivät sitä enää ylittäneet, vaikka parkkipaikan linnoitusta tuskin silloin vielä olikaan.
Tana ei juurikaan kauneudellaan hurmaa. Kylän keskustassa on pari kauppaa, bensa-asema ja epäilyttävästi
lautatapulia muistuttava käräjätalo. Tankit täyteen ja äkkiä jatkamaan matkaa.
Tenojoki numeroina: koko pituus 330km, josta Norjan ja Suomen rajajokena 256km. Tenojoen suusta avautuvan
Tenovuonon pituus on 65km. Teno on molempien maiden tärkein lohijoki. Suurin pyydykseen tarttunut atlanninlohi
painoi 36kg, pyydystetty
vuonna 1929.
Tie seuraa jokea, joka pilkahtelee näkyviin siellä täällä. Liekö syynä Suomen
puolelta tullut painostus, vai norjalaisten kasvanut ympäristötietoisuus, mutta lohialtaat ovat kadonneet tyystin.
Täällä on viimenkin ilmeisesti myönnetty, että karkuun päässeet kasvatuslohet villilohiin sekaantuessaan pilaavat
joen koko lohikannan.
Rustefjelbmassa päätie kääntyy länteen. Päätämme kuitenkin jatkaa suoraan niin pitkälle kuin tietä riittää, kartan
mukaan Höyholmeniin saakka. Jonkin matkaa risteyksestä joen ja tien välissä avautuu valtava heinäniitty ja sen takana
häämöttää suuria maatilarakennuksia. Lähemmäs ajettaessa käy ilmi, että kyseessä on Tanan maatalousoppilaitos. Suunnilleen
70. ja 71. leveyspiirin puolivälissä, yhtä pohjoisessa kuin Alaskan pohjoisin niemenkärki ja Novaja Zemlian eteläkärki!
Tämä voidaan ilman muuta luokitella maailman kahdeksanneksi ihmeeksi, tai tipauttaa vaikkapa Nebukadnessarin riippuvat
puutarhat pois seitsemän parhaan joukosta ja sijoittaa koulu sen paikalle. Täytyy varmaankin perustaa toimikunta hyvän
asian edistämiseksi.
Langnesin jälkeen tie muuttuu saviseksi kärrypoluksi, mutta vielä siitä pääsee, joten ei muuta kuin eteenpäin.
Tie loppuu, taidetaan olla perillä. Rinteeseen pusketulla kääntymispaikalla on pari autoakin, omistajia vain ei näy
missään. Kävelemme rantaan. Sinne on pystytetty kivipaasi, joka osoittautuu kilometritolpaksi. Vesisaaresta tänne on
matkaa 135km. Tuota tietoa minä juuri kaipasinkin.
Ja siitä se aukeaa - Tenovuonon suu. Mielikuvitusleikki karttapallolla saa minut heti valtoihinsa. En malta
olla kysymättä Olliltakaan, mihin päätyisi, jos tuosta lähtisi uimaan suoraan eteenpäin. No joo, totta kai vuonon
pohjaan muutaman sadan metrin päässä. Mutta entä jos ei hukkuisi, osuisiko Huippuvuorille, vai pitäisikö kurssia
Karhusaaren kohdilla kääntää? Vaan eipä lähde Olli tähän ajatusleikkiin mukaan - vakavamielinen mies. Yritän
vielä selittää, että jos tuosta Nordkinnhalvöyan itärantaa pyyhkäisisi, niin aika tavalla oikealla kurssilla
pitäisi olla. Mutta ei. Jään itsekin miettimään, miksi minä aina tähtäilen noita ulapoita uimisen näkövinkkelistä.
Koskaan en kuvittele meneväni veneellä tai peräti laivalla. Taitaa kuitenkin olla viisaampi jättää tuo problematiikka
tuomatta ainakin työpaikkalääkärin korviin. Peruu vielä jo kerran myöntämänsä terveen paperit.
Istumme tupakoimaan, tytöt keräilevät vesirajasta näkinkenkiä ja simpukoita. Kohti kävelee pariskunta. Rouva
selvästi yllyttää miestään tulemaan juttusillemme. Mitähän tämä nyt on? Sodanaikaiseksi moottoripyörälähetiksi
mies on kovin nuori. Pitäisiköhän minun varoilta kysyä herran syntymäaikaa heti keskustelun aloitukseksi!
Mutta kyse ei olekaan siitä, vaan maanmiehiksimme osoittautuva pariskunta on jotenkin ihmeen tavalla eksyksissä,
tai ehkä pikemminkään
eivät pysty tekemään päätöstä omassa asiassaan. Niin, että missähän me nyt oikein olemme? Mistähän täältä löytyy
yöpaikka? Mihin meidän kannattaisi mennä? Vastailemme asiallisesti. Jokaisen vastauksen jälkeen mies miettii tovin
ennen seuraavaa kysymystä. Käymme läpi oikeastaan koko Finnmarkin kaupungit, yöpymismahdollisuudet, nähtävyydet
ja hintatason. Kysymyksissä toistuu sana "kannattaa". Ollin luonteenpiirteissä kärsivällisyys ei ehkä
ole kaikkein hallitsevin ominaisuus. Nytkin silmät alkavat painua viiruiksi kun hän korostetun painokkaasti
selittää, kuinka hankala on ottaa kantaa siihen, mikä jollekin kannattaa ja mikä ei. Siirryn hieman syrjemmälle -
tässähän voi sanan säilä kohta heilahtaa kunnolla. Turha toivo, mies katsoo saaneensa haluamansa vastaukset ja vetäytyy autoonsa
miettimään rouvan kanssa kannattavaa toimintastrategiaa. Mieleni tekisi kehua vuolaasti Ollin pitkäpinnaisuutta,
mutta taidanpa jättää sen tuonnemmaksi. Iltamaltaiden nauttimisen oheen tästä saa oivan jutunaiheen.
Rustefjelbmassa käännymme länteen.
Finnmarkin näillä kulmilla paikannimistö on joko norjalaista tai saamelaista. Suomen- tai oikeammin kveeninkielistä
nimistöä löytyy
lähinnä Varangilta ja Porsangerilta sekä kauempaa lännestä Lyngeniltä.
Finnmarkin alueella on asuttu noin 12000 - 13000 vuotta. Ensimmäiset asukkaat olivat komseja, joiden arvellaan
tulleen jostakin Kuolan niemimaan suunnasta. Komsakulttuurista ei ole jäljellä juuri muuta kuin hajanaisia
asutuksen pohjia Mortensnesissa Varangilla.
Saamelaiset tulivat alueelle joskus Kristuksen syntymän tienoilla. Heidät sieltä ensimmäisenä tavoittanut
veikko oli nimeltään Ottar. Laivakuntineen hän hoksasi saman tien alkaa verottaa saamelaisia. Sen jälkeen
innokkaiksi veronkantomiehiksi ilmoittautuivat niin ruotsalaiset, karjalaiset, pirkkalaiset kuin kainulaisetkin -
välillä vuoron perään, useimmiten yhtä aikaa.
Norjalaisia asettui asumaan Finnmarkiin 1300-luvun alussa Vardön linnakkeen perustamisen yhteydessä. Ensimmäinen
suomalaisten muuttoaalto osui 1700-luvulle ja toinen, suurempi, nälkävuosien aikaan 1800-luvun puolivälin tienoille.
Saamelaisista annetaan usein kuva rauhan kansana, joiden kielestäkin puuttuu sotaa merkitsevä sana. On
kuitenkin vaikea kuvitella jonkinlaisen pasifismigeenin olemassaoloa, joka geeni sitten periytyisi sukupolvelta
toiselle. Eiköhän kuitenkin mahda olla niin, että entisajan saamelaiset olivat aikansa reaalipoliitikkoja.
Suurvaltamyllerrysten pyörteissä pienen kansan oli yksinkertaisesti pakko vältellä konflikteja ja tarvittaessa
taipua väistämättömän edessä.
Saamelaisten annettiinkin olla syrjässä sotahommista melko pitkään. Suomen asevelvollisuuslaki ulotettiin
koskemaan saamelaisia vasta 1900-luvun alkupuolella. Toisessa maailmansodassa heitä sitten taisteli Suomen
ja Neuvostoliiton armeijoissa sekä Norjan vastarintajoukoissa. Melkoinen sekamelska sekin.
Siirtyilen hissun kissun eteenpäin. Pysähtelen välillä ottamaan kuvia. Siellä täällä tunturien laeilla näkyy
lunta. Tie on jatkuvaa vuoristorataa, pinnaltaan kuitenkin aivan kohtalaista. Stabbursbuktassa katselen hetken
aikaa merelle lähtevää kalastusalusta. Olisipa kiva tietää, kuinka pitkä reissu pojilla on edessä.
Vestertanassa pidän kunnon piiputtelutauon. Tien reunaa kävelee pari murkkuikäistä tyttöä. Molemmilla on
kädessään trendikkäät Nouvelle-vesipullot. Mistä ihmeestä tämä suoltenpesukulttuuri on saanut alkunsa? Vai onko niin,
että tämäkin on vain hetken huuma, joka väistyy, kun joku keksii tilalle jonkin toisen hullutuksen? Aivan kuten
aikoinaan kävi hulavanteelle, jojolle ja Rubikin kuutiolle.
Tämä veden kanssa tissuttelu ei ole pelkästään varhaisnuorison suosiossa. Myös opiskelijat, nimenomaan naiset,
näyttävät raahaavan työpulloa mukanaan. Meillä koulussa harjoitustunti alkaa nykyään sillä, että harjoittelijaneitonen
katsoo tunnin aluksi juomapullolleen taktisesti parhaan paikan - sellaisen, että pulloon ylettyy mahdollisimman helposti.
Vasta sen jälkeen laitetaan oppitunnin muu rekvisiitta paikoilleen. Siinäpä se opetustuokio sitten mukavasti kuluukin
tulevan opettajattaren kiskoessa pikkupaitaansa alas navan peitoksi ja lantiofarkkujaan ylös, ettei tussukka näy. Ja
välillä otetaan pullosta hörpsyt, oppilaat omistaan. Kusella hyppäävien virta on katkeamaton.
Suomalaisen
kätilötaidon ansioksi on luettava se, että yhtään huonosti sidottua napaa en ole nähnyt.
Parhaiden myyntimiesten sanotaan pystyvän myymään inuiteille jääkaappeja ja toimittamaan maksua vastaan
Saharan etnisesti
afrikkalaista alkuperää olevien lasten hiekkalaatikoihin hiekat. Mutta kyllä nämä vesikauppiaat
ovat vielä oma kuningasluokkansa myyntimiesten joukossa. Siinä ammattitaitoa tarvitaan, että pohjoismaalaisetkin saadaan
tarttumaan päiväkausia kaupan hyllyllä koljoontuneeseen muoviseen vesipulloon, vaikka raanasta tulee puhdasta ja
raikasta juotavaa. Ja vielä maksamaan siitä suhteettoman hinnan.
Tytöt kävelevät mäkeä alas ja pysähtelevät aina välillä ottamaan pikku siivut pulloistaan. Hellettäkään ei
ole janoa nostattamassa. Toivottavasti lähin hyysikkä on tiedossa.
On tämä maailmanmeno semmoista, jo vain, on on!
Kolmikko on pysähdyksissä vuonon pohjukassa muutama kilometri Vestertanasta. Tiina ja Marja perkaavat taas
vesijättömaata simpukoiden ja kotiloiden toivossa. Kumpikaan ei osoita pienintäkään merkkiä väsymyksestä. Taitaa olla
itsellä syytä vähän skarpata.
Alamme nousta Ilfjordfjelletille. Solissa kiemurteleva tie antaa valokuvien napsimiselle mahtavat puitteet.
Pysähdymme ylängön korkeimmalle paikalle pusketulle levikkeelle. Kaivan kameran taskusta. Tiina ja Marja kapsahtavat
sekunnissa poseeraukseen ja häipyvät heti kuvan oton jälkeen tutkimaan ympäristöä.
Levikkeellä seisoo kaksi pientä asuntovaunua ja yksi koppi. Kopista voi päätellä, että rakentaja on tyytynyt niihin
materiaaleihin, joita on sattunut olemaan käsillä. Kaikissa on rautaiset jalakset alla. Näiden täytyy olla pilkkikoppeja,
jotka talvella vedetään moottorikelkan perässä järville. Keväästä saakka ne ilmeisesti ovat seisoneet tässä uutta
talvea odottamassa. Kopperon ovi on haassa. Koputan ovelle ja avaan sen. Sisällä näyttää olevan täydellinen
leirintävarustus makuupussia ja pissapottaa myöten. Täällä pohjoisessa ei nykyäänkään ovia lukita tämän kummallisemmin,
eikä irtain tavara siltikään katoa. Suljen oven. Minulle jää hieman ilkeä maku siitä, että olen tunkeutunut
jonkun ihmisen yksityisyyteen.
Olli kertoo Norjan maastoliikennelain olevan huomattavasti Suomen lakia tiukemman. Kelkkareitistö on ainakin
toistaiseksi huono, ja Finnmarkia ja Pohjois-Tromssaa lukuunottamatta ainoastaan viranomaiskelkkailu on sallittu.
Suomen ympäristöministeriön webbisivuilta löytyy lyhyt Norjan maastoliikennelakia, lähinnä kelkkailua, käsittelevä
luku:
Norjassa moottorikäyttöistä ajoneuvoa voi lumipeitteen aikana käyttää välttämättömiin kuljetuksiin.
Moottorikelkkasafareita ei sallita Finnmarkia ja Pohjois-Tromssaa lukuunottamatta, koska safarit eivät ole
välttämätöntä ajoa
eivätkä täytä vaatimusta “erityinen tarve”. Finnmarkissa ja Pohjois-Tromsassa on
erityismääräykset virkistyskäyttöön varatuilla moottorikelkkailureiteillä. Perustettuja
reittejä saavat käyttää myös matkanjärjestäjät ja matkailijat. Reittejä ei
kuitenkaan voida perustaa kyseistä tarkoitusta varten. On tärkeää, että reitistö perustetaan
siten, että välttämätön tarve matkailuelinkeinon yhteydessä voidaan hoitaa.
Reittien käyttömaksua ei ole.
Alamme lasketella alas kohti Ilfjordia, josta Olli on varannut mökin yöpymiseen. Nimettömän kylän aitauksessa
on erotus meneillään. Vaikuttaa, että koko kylä on liikkeellä. Poroelo kiertää aidassa, toimeton väki aidan ulkopuolella -
nuoriso mönkijöillä, mopoilla ja enduropyörillä.
Mökki on norjalaiseksi hyvin varusteltu; ei mikään lautahökkeli, vaan höylähirrestä pykätty.
Varustusta on tavanomaisen keittolevyn lisäksi jääkaappi ja mikroaaltouuni. Siistiäkin on.
Puramme kamppeet mökkiin ja käymme taloksi. Tiina ja Marja porhaltavat saman tien tutkimaan
leirintäaluetta. Olli huutaa tytöt takaisin. Syömme eväämme ja lähdemme alueen kuppilaan kahville. Huolta
herättää Ollin hukkaan joutunut elättimäyräkoira. Marja heittää pikaposeerauksen jätskimainoksen kanssa.
Isäntä on juuri sulkemassa kahvilaa. Kahvit ja jätskit kuitenkin järjestyvät. Saamme kehotuksen ottaa pootoorit
ja sulkea ovi kun lähdemme. Täällä vielä luotetaan ihmiseen. Istumme pöytään. Kerron tuttavistani, jotka tapaavat
käydä tällä alueella pilkkireissuilla keväisin. Ulos mennessämme panen merkille, että naapurihuoneessa pelataan
vielä biljardia. Ilmeisesti pelimiehet ovat myös saaneet ohjeen sulkea ovi lähtiessään.
Tenon suussa tapaamamme pariskunta kurvaa pihaan autollaan. Mies avaa ikkunan. En kuule, mitä hän sanoo ja menen
lähemmäksi. Ei, tänne ei kannata jäädä yöksi. Kannattaa ajaa Lakselviin asti. Kyllä näin on!
Tytöt alkavat laittaa itseään yöpuulle. Mäyräkoira löytyy hyvässä hapessa akantappajan tavarasäilöstä.
Vilkaisemme, mitä leirintäalueella tapahtuu. Jokirannassa suomalaispoika piiskaa vettä pikku lipalla. Sanoo
kalaa tulevan melko mukavasti. Seurailemme heittelyä vartin verran, saalista ei sinä aikana tule.
Mökissä tytöt jo nukkuvat. Istumme alas ja puhumme maailman taas palasen paremmaksi.
|