|
Mustavalkovalokuvaus
(KUS 3)
Valokuvauksen
tekniikka,sommittelu. Kuvan tulkinta. Kuvaraportti tai kuvasarja - albumina
tai seinälehtenä.
Aikataulu
oppituntikokonaisuuksina
1-5
1)
Valokuvan vaiheet:
Herkistäminen,
valottaminen, keskeyttäminen ja kiinnittäminen.
Syanotypia-
eli sinikopiotekniikka on vanha vuodelta 1842 peräisin oleva valokuvatekniikka.
Syanotypia perustuu kahteen rautasuoloon, jotka yhdistetään ja valotetaan
UV-valolla (UV-lamput, aurinko). Valottamisen tuloksena syntyy preussinsininen
pigmentti, joka on hyvin säilyvä (ei vesiliukoinen, valoa kestävä).
Syanotypiatekniikkaa kutsutaankin syystä myös aurinkokuviksi.
Tee syanotypiatekniikalla
seuraavat kokeet:
- valota pohja,
jossa on heiniä, kiviä tms. päällä
- valota pohja
kalvolle tehdyllä kuvakollaasilla
- valota pohja
piirtoheitinkalvolla, johon olet huopakynällä tai muuten
tummalla värillä tehnyt merkintöjä
Minkälaisia
havaintoja ja johtopäätöksiä voit näiden
kokeilujen perusteella tehdä?
|
Syanotypiatekniikan
avulla opiskellaan perinteisen valokuvan kehittämistä.
- Syanotypiatekniikalla
voi tehdä "oikeita" valokuvia duplikaattinegatiivista, kopioida
piirroskuvia kalvoilta, tehdä fotogrammeja asettamalla (litteitä
ja osin valoa läpäiseviä) esineitä herkistetyn materiaalin päälle.
-Pohjamateriaaliksi
sopii lähes kaikki orgaaninen materiaali
Prosessi:
- Herkistysliuoksia
A (tislattu vesi 100 ml + rauta-ammoniumsitraatti
20g) ja B (tislattu vesi 100 ml +
kaliumferrisyaniidi 8g) yhdistetään suhteessa 1+1. Syntyvä
liuos väriltään kellanvihreä, ja herkkä vain UV-valolle.
- Liuos voidaan
sivellä pohjamateriaalille keinovalossa. Duplikaattinegatiivi:
Kontrastiltaan normaali negatiivi, joka ei ole tiheydeltään liian
ohut (vaalea), kelpaa syanotyyppien pinnakkaisvedostukseen. Jos
negatiivia ei haluta käyttää, mikä tahansa litteä, osin läpinäkyvä
materiaali sopii syanotypia fotogrammien tekoon.
- Valotus:
Auringon valo käy parhaiten valotukseen. Valotuksen määrä: Valotusta
on jatkettava kunnes varjoalueet ovat solarisoituneet, eli olleet
ensin tumman siniset ja tulleet sitten selvästi vaaleammiksi (siniharmaa)
kuin mitä niiden tulisi olla. Tätä efektia voi tarkastella esim.
negatiivin läpinäkyvien reuna-alueiden kohdalla.
- Kehitys:
Mitään varsinaista kehitettä ei tarvita. Valotettu kuva huuhdellaan
niin kauan kuin kellertäviä rautasuoloja irtoaa kuvalta. Huuhtelun
pituus 10-30 minuuttia.
- Jos kuva
vaalenee liikaa, on kuvaa valotettu liian lyhyen aikaa. Jos kuvan
vaaleat alueet jäävät kellanvihreiksi tai sinisiksi, on kuvaa
valotettu liian kauan, tai sitten pohjamateriaali on epäsopiva.
- Jälkikäsittely:
Kuvan väri muuttuu syvänsiniseksi ilman kanssa hapettuessaan kuivumisen
aikana.
- Kiinnitys:
Kiinnitysvaihetta ei tarvita, kuva on säilyvä kun ylimääräiset
rautasuolat on huuhdeltu pois.
|
6-10
2)
Rajaus:
Lue
muotokuvausosaston ihmisen rajaamista koskevia nyrkkisääntöjä
ja yleisiä sommitteluohjeita sommitteluosastolta. Tee satamakuvasta
kolmen eri rajauksen kuvasarja. Valitse sellaisia yksityiskohtia,
jotka mielestäsi muodostavat yhdessä tietyn muistikuvan
lähdettyäsi tästä kaupungista. Käytä
eri kuvakokoja. Tulosta satamakuva itsellesi.
Paperi
A3, lyijykynä
3)
Kuvasommittelu:
Tee
tehtävä 1, tehtävä
2 tai tehtävä 3 kuvien rinnastamisesta.
Paperi
A4, lyijykynä
Miten
kuva muuttuu kontekstin muuttuessa? Miten kuva muuttaa kuvaa?
4)
Kameraharjoitus:
a) Aukaise kamerasimulaattori
, kokeile ja tee harjoitukset 1-3. Merkitse vastaukset kuvasommittelutehtävän
toiselle puolen. Vastauksen tulee sisältää seuraavat
tiedot expose- ikkunasta: suljinaika (esim. 1/20s.), aukko (esim.
f5,6), filmin herkkyys (esim. ISO 200) ja yli-/alivalottaminen (esim.
+0,5). Nämä tiedot pilkulla erotettuna.
b)
Kuvaa digitaalikameralla MV- kuvaus päällä 3-10 kuvan
sarja alivalottuneista ihmisistä kirkasta taustaa vasten.
Esimerkkejä
|
Valokuvaussuunnitelman
tekeminen alkaa samanaikaisesti kuvatehtävien2-4 kanssa. Tee
suunnitelma jostakin teemasta. Suunnitelma sisältää:
IDEAN,
TAVOITTEEN JA KUVAUSJÄRJESTELYT
Teemat:
A)
Tunteet -"Rakkaus" ja "Viha"
B)
Liike - "Voima" ja "Vauhti"
C)
Ääni - "Musiikki" ja "Hiljaisuus"
D)
Tila - "Ahdas" ja "Avara"
E)
Pinta - "Kaunis" ja "Ruma"
Kuvasarja
3-10 kuvaa 36 kuvan filmillä.
Kuvaus on tarkoitus
tehdä vaihtelevissa olosuhteissa kameran äärirajoja kokeillen.
Kohteet voit
valita vapaasti, kunhan sisällytät kuviisi seuraavia asioita:
Koululla on
käytössä Canon eos merkkinen kamera, mutta käytä
kuvaamiseen mieluiten omaa järjestelmäkameraasi.
|
11-12
5)
Filmin kehitys
Mustavalkofilmin
kehitys :
pimeässä:
- siirrä kuvattu
mustavalko filmi kehityspurkkiin
- kaada kehitelitku
kehityspurkkiin,
- odota 8 -
12 minuuttia
- kaada kehitteen
tilalle kiinnitettä,
- odota 5 -
7 minuuttia filmi on valmis!
- Huuhtele
se juoksevassa vedessä.
Tällä ohjeella
pärjää jo hyvin, tarkemman tuloksen saa kun seuraa filmi-
ja kehitevalmistajan ohjeita.
|
- Kemikaaleja
on käsiteltävä puhtailla välineillä, jotta eri kemikaalien sekoittuminen
ei muuta niiden ominaisuuksia.
- Muuta kemiaa
ei pimiöön voi tuoda.
- Pimiöön
ei saa tuoda ruokia tai juomia.
|
13-14
6)
Mustavalkovedostus(pinnakkaiset ja haarukointi)
|
- Oikein valotetussa
negatiivissä kohteen yksityiskohdat erottuvat niin varjoalueella
kuin huippuvalojen alueella.
- Sävyjen toistumista
varjoalueella parannetaan ylivalottamalla negatiivi.
- Negatiivia
voi jatkuvasti valottaa yhden aukon verran yli, vaikka sitä ei
kehityksessä huomioitaisikaan.
- Filmin kehitystä
arvioidaan tarkkailemalla negatiivin huippuvaloja eli tiheitä
(tummia alueita) osia. Mikäli huippuvalo-alueet ovat liian ohuita,
kehitysaikaa on lisättävä. Mikäli ne taas ovat läpinäkymättömän
tummia eli tiheitä, kehitysaikaa on vähennettävä.
- Hyvässä vedoksessa
on yleensä muutamia paperinvalkoisia kohtia edustamassa valonlähteitä
ja heijastuksia kiiltävistä esineistä. Muissa vaaleissa paikoissa
on oltava kohteen yksityiskohtia näkyvissä, samoin kuten varjo-alueella.
|
15-26
7)
Pimiötyöskentelyä
|
|
27-30
8)
Näyttely ja kritiikki
|
|
Värivalokuvaus
kokeilunhaluisille (KUS 6)
Valokuvan historiaa
ja valokuva ilmaisuvälineenä. Kuvien jatkokäsittelyn mahdollisuudet. Erilaiset
vedostusmenetelmät.
Aikataulu
oppituntikokonaisuuksina
1-4
1)
Valokuvauksen historiasta eri kuvatyyppeihin
Tutustutaan
valokuvauksen historiaan ja valokuvaukseen taiteena.
|
|
5-8
2)
Camera Obscura
valokuvauksen
tekniikkaa ja kameran toiminta. Aukaise kamerasimulaattori
, kokeile ja tee harjoitukset 1-3.
|
9-11
3)
Kuvasommittelu
Tee
aluksi tehtävä 7, kuvaile lyhyesti kuvaa
kuvana, ilman taustaa ja kerro tarina. Sommittele kuva- arvoitus
aikakausilehtien kuvista niin, että kuvapari muodostaa kysymyksen
ja vastauksen. Sekatekniikka.
|
12
Kuva-
arvoitus aikakausilehtien kuvista jatkuu.. Tuo
seuraavaksi kerraksi oman passikuvasi tai koulukuvasi.
|
13-14
4)
Kuvan eri luonteet
Kopioi
oma kuvasi (3) ja tee kopioistasi kollaasitekniikalla kolme eri
vapaasti valitsemaasi työtä.
- Häpeäkuva
- Kortti rintamalta
- Muotokuva
- Opetuskuva
- Lööppi
- Naisten lehden
kansi
- Kuvamanipulaatio
- Tarina
- Pilakuva
- Taidekuva
|
15
Kuvan
eri luonteet jatkuu...
|
16-19
5)
Hyvän kuvan salaisuus
Valon
suunta, varjon muodostus, kuvaussuunta, tilantuntu, vastakohtaiset
kuvaparit Rajaus, Syväterävyys, valotusaika, aineentuntu, kuva-arvoitus
|
Itsenäinen
kuvaus diafilmille alkaa: kuvaa seuraavat a) neljän kuvan sarja,
joista voi muodostaa pareja, jotka muodostavat uuden tietoisuuden
asiasta. b) kuva-arvoitus, joka koostuu kahdesta kuvasta (kysymyksestä
ja vastauksesta). Kysymys on kuva, jossa katsojalle vain vihjataan,
mitä kuva voisi esittää. Vastaus selittää.
c) Kuvapari valon suunnasta tai varjon muodostuksesta. d) Kuvapari
materiaalin tunnusta
yhteensä
12 kuvaa
Valitse
kaksi teemaa. Tavoitteena kaksi 4-6:n kuvan sarjaa.
Teemat:
"Vastakohdat", "Muoto ja valo", "Ei voi
olla totta!" tai "Elämässä on potkua"
paperi/diafilmi
100-400ASA/36
yhteensä
24 kuvaa
|
20-28
6) Vedostus
Tinnerisiirrännäinen
|
|
29-30
7)
Näyttely ja kritiikki
|
|