 Mahdunkohan varmasti lautalle!
 Hasse ja Breva-pariskunta.
 Varbergin linnoitus.
 Huvivenesatama.
 Anholtin saari ogitetaan onnistuneesti.
 Pikkusievää Jyllannin rantaa.
 Vuolaan kymen tavoin guzzikansa valuu Kollindiin.
 Pyörät ja teltat löytävät paikkansa roskapussit eivät niinkään.
 Norskien California II näyttää kiertäneen maailmaa.
 Ohjelman alkua odotellaan.
 Falcone 500.
Muita rallin Guzzeja
 Auningin kro.
 Näkymä parvekkeelta.
 Tilaa on vaikka tanssien pitämiseen.
 Tanskalainen patenttikorkki.
 Hiljainen on kylätie.
 Suorastaan kuollut.
 Tiesitkö aiemmin ymmärtäväsi tanskaa?
 Miniseum = minimuseum?.
 Tanskalaiset tykkäävät kaikenlaisesta krimskramssusta.
 Puolenyön aikaan baarissa oli noin monta asiakasta.
 Tuosta startataan aamulla.
|
1.7.2005
Kukahan se on käsittämättömässä viisaudessaan lausahtanut, että aamu muka olisi iltaa viisaampi ja
jollakin tapaa parempi!
Täyttä potaskaa. Tilaamani herätys on vartin myöhässä, ja lautalle alkaa olla vähitellen kiire. Minä vihaan
tällaisia aamuja. Iän myötä aamuäreydestä selviämiseen menee yhä pitempi aika. Silmien heräämiseen kuluu
ainakin puoli tuntia siitä kun olen saanut torsoni pystyasentoon - järjen liikkeelle lähteminen kestää vieläkin
pitempään. Vaimo tämän toki tietää, vaan eipä sitä tiedä Varbergin hotellin resepsuunin tyttö. Häipyy
vilauksessa takahuoneeseen
kun vastaan hänen ystävälliseen hyvän huomenen toivotukseensa pitkällä, synkällä ja sanattomalla tuijotuksella.
Vaan oppiipahan vähän asiakaspalvelua!
Pohjustan merimatkaa sen henkeen sopivalla silliaamiaisella. Että minnekö minä oikein olen matkalla?
No, voi herranen aika, Kollindiin tietysti, pitääkö tuommoista nyt edes kysyä! Miten niin minkä takia?
Guzziralliin, kaikkihan sinne ovat menossa. Saa nähdä, mahtuuko edes lautalle.
Odottelen satamassa puolisen tuntia tungoksen alkamista; polttelen, nakkelen kiviä mereen, nakkelen
kiviä mereen ja polttelen. Sitten alkaa tapahtua: viereen kurvaa herrahenkilö California II:lla - prikulleen
samanlaisella kuin itselläni oli 80-luvulla. Kuski toimii juuri kuin kultivoituneen motoristin
kultaisen käytöksen kirja opettaa:
Kaikki liikkeet ovat harkittuja ja täsmällisiä; kevyt nyökkäys minun suuntaani, vaihde vapaalle, muutaman sekunnin
tyhjäkäyttö, virta pois oikealla kädellä, sivutuen päälle potkaisu, pyörä tuelle, kytkin ylös, pyörän päältä
pois vasemmalle puolelle,
hanskat pois, kypärä pois ja hidas katsaus ympärille. Pyörä on tahrattoman puhdas, ei pölyn hiukkastakaan, ja kromiosat
kiiltelevät kirkkaina.
Kaverin nahkapuku on kuin itsensä Armanin leikkaama.
Äimistyn niin, että puhuttelen kaveria hätäpäissäni ruotsiksi. Hän haluaa ravistaa kättäni. "Hasse från Uddevalla",
ja sen jälkeen en enää muuta ymmärräkään. Sen verran on Hasse-pojan puheessa aksenttia. Esitän kiireesti, että
hänkin puhuisi joko ruotsia tai englantia. Hasse vaihtaa englantiin.
Kerron Hasselle, mitä muutoksia tein omaan Californiaani: kuinka madalsin istuinta, vahvistin takatelinettä
ja katkaisin pleksin kun yritin taivuttaa sitä aerodynaamisempaan muotoon. Mutta tämä Cali on kuulemma täysin
originaali, mitään muutoksia ei ole tehty. Tehtaalla laitetut öljytkin edelleen, vai? No, ne vaihdetaan säännöllisesti.
Kilometrejä pyörään tulee vuodessa toista tuhatta. Ymmärrän yskän; enemmän omistettavaksi kuin ajettavaksi. Myönnän
toki saman tien, että pyörä on niin kaunis, että se kelpaa huonekaluksikin.
Hasse kysyy, mistä olen hommannut Corbinin soolositsin. Saksasta, ja se on erittäin epämukava. Istuin on muodoltaan
oikein hyvä, mutta selkänojan asentamiseksi istuinrunkoon on leivottu neliskanttinen metalliputki. Ohuen toppauksen
läpi se painaa häntäluuta erittäin pahasti. Jos putki edes olisi pyöreä, voisin työntää sen omaan vastinkappaleeseeni
ja saada siten entistä tukevamman ajoasennon. Mutta kulmikkaan putken kanssa on vähän hankalaa. Hasse katselee pitkäänsä.
Ilmeisesti hänen ennakkokäsityksensä suomalaisista vahvistuvat entisestään. Kevennän tilannetta kertomalla, että kunhan
tästä päästään kotiin, puran toppauksen ja yksinkertaisesti sahaan putken irti. Selkänojaa en ole koskaan osannut
istuimessa kaivata.
Hassen kanssa muodostamamme minijonon hännille kurvaa pariskunta upouudella Brevalla. Mukavaa ja puheliasta väkeä
hekin. Rouva kyselee, mistä asti olen tullut, ja taivastelee kahtena päivänä ajamaani matkaa. Tunnen oloni
hieman vaivautuneeksi. Millaisia päivämatkoja nämä ruotsalaiset oikein mahtavat ajaa?
Ajamme laivaan. Me olemme se tungos.
Juon kahvit, syön sämpylän ja kiipeän kannelle katsomaan, olisiko sittenkin muitakin tulijoita. Pari asuntoautoa
ja viime hetkellä kymmenisen pyöräkuntaa. Laivan kapteeni tuntuu olevan yhtä valmis lähtemään matkaan kuin minäkin.
Viipyilen kannella, enkä hakeudu ruotsalaisten seuraan. Mahtava linnoitus täällä Varbergissa, mereltä käsin
sen näkee oikein komeasti. Milloinkahan sitä on mahdettu viimeksi käyttää siihen tarkoitukseen, mihin se on
rakennettu? Taitaa olla Suuri Pohjan sodan aikoihin 1700-luvun alkupuoliskolla, jolloin Kaarle XII kävi ottamassa turpiinsa
Pultavalla saakka.
Huvivenesatamaa ohitettaessa voi todeta, ettei Ruotsin sosialistihegemoniakaan ole aivan kaikkia tuloeroja
pystynyt tasapäistämään.
Meri on tyyni, ja näyttää siltä, että Grenå saavutetaan ilman että minun pitäisi tavoitteen puolesta juurikaan
ponnistella. Oikaisen ruotoni kansiarkulle auringon puolelle. Mukavaa tämä moottoripyöräily. Nukahdan.
Herään siihen kun Breva-rouva ravistelee minua olkapäästä. Hän sanoo, että ohitamme juuri Anholtin saarta ja
tarjoaa termarista kahvia ja muovipussista pullaa. Otan tarjouksen kohteliaasti vastaan; kyllähän tällaisen
merimatkan rasitukset saavatkin suolet kurnimaan. Herra Breva ilmestyy myös paikalle. Juttelemme niitä näitä. Sanovat
hankkineensa ensimmäisen moottoripyöränsä vasta viime keväänä herran 50-vuotispäivän kunniaksi. Kyselen innostuksen
syytä ja sitä, miksi valinta osui juuri Guzziin - helpompiakin pyöriä kun on olemassa. Pariskunta katselee toisiaan,
eikä kumpikaan oikein ota syytä sen enempää pyörän hankinnasta kuin sen merkistäkään. Mutta mukavaa on ollut, paitsi
että mamma keikuttelee takana, ja lapset eivät ole vielä järkytyksestään toipuneet. Yritän lohdutella vetoamalla
siihen, että hyrrävoimat kyllä pitävät pyörän pystyssä mamman keikuttelusta huolimatta. Ja varmasti ne lapsetkin
ajan myötä isän ja äidin aiheuttamasta häpeästä toipuvat.
Grenåssa täytyy tankata. Huoltiksella yhytän norskin T-850:llä. Suuntaamme yksissä kohti Kollindia. Opastuskyltit
loistavat poissaolollaan. Kollindissa norskipoika lähtee etsimään seinästä rahaa, minä menen konditoriaan juomaan
kahvit ja syömään kunnon smörrebrödin. Tiedustelen myyjätytöltä samalla, missähän täällä mahtaa olla semmoinen kuin
MC Touring
Camping. Tyttö sanoo, että kyllä täällä semmoinen pitäisi olla, mutta hän ei tiedä missä. Ennen kuin ehdin kysyä,
mitä hän teki koulussa maantiedon kotiseutuopin tunneilla, hän viittaa kädellään juuri kadunvarteen
pysäköivään pyöräparttioon ja sanoo, että kysy noilta.
Kysyttävät osoittautuvat suomalaisiksi. Navetan takaa vasemmalle ja siitä viitisen kilometriä.
Ajan rallipaikalle. Hellettä alkaa olla ihan mukavasti. Ilmoittaudun. Mökkipaikkoja ei ole. No, eipä mitään,
majoitun kylällä johonkin krohon, huomennahan minä kuitenkin jatkan jo matkaa.
Kiertelen alueella. Tutun näköisiä maanmiehiä ja -naisia tulee vastaan. Nimistä ei ole mitään tietoa, jossakin
on vain nähty aiemminkin. Ja mitäpä sitä nimistä, jokaisella sellainen kuitenkin varmasti on.
Osun Eskoon, joka on jo hilpeällä tuulella. Esko selittää par'aikaa hoikalle, California III:lla ajavalle
kaverille, jonka uskon olevan nimeltään Ikkala, että pisimmän matkan palkinnon pitäisi olla nyt lähellä. Puutun puheeseen
ja huomautan, että lähellä voi olla mutta samalla myös tavoittamattoman kaukana. Minä asun Rajakylässä ja Esko torin
rannassa. Minulla on ainakin kahdeksan kilometriä pitempi matka. Pettymyksestä huolimatta jälleennäkemisen riemu
on vilpitön. Täällä me Oulun parhaat pojat taas yhytämme toisemme, vieraalla maalla, outojen ihmisten parissa,
kaikkien matkaan liittyneiden
vaivojen ja vastusten jälkeen.
Istumme nurmelle ja alamme jutella guzzijuttuja. Eskolla on ollut hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetun
EV:n kanssa jos minkälaisia hankaluuksia. Minulla ei mitään, vaan minullapa onkin vanhan hyvän ajan mekaaniset
nostimet. Ikkala vetää sivulaukustaan kardaanin ristinivelen ja sanoo, että tällainen pitäisi jokaisella guzziukolla
olla aina varalta mukana. Minulla on mukana vain pakollinen liikennevakuutus. Siunaan hätäisesti itseni ja Guzzin.
Ikkala on niitä vastentahtoisella kateudella ihailemiani tyyppejä, jotka korjaavat pyörästään vian kuin vian - yöllä
sateessa tien päällä, yhdellä kädellä ja toinen silmä kiinni.
Hailuotoajossa kerrattain porukkaan iskeytyi brittimotoristi. Kaveri ylisti brittikoneiden
yksinkertaista rakennetta. Sanoi, että hän voi milloin tahansa ottaa
pyörästään koneen irti, viedä sen telttaan, ja aamuun mennessä on laittanut koneen kuntoon. Tähän vannoutunut
bemaristi Reiska:
-"Minä kyllä mieluummin ajan sellaisella pyörällä, että saan yöni nukkua rauhassa ilman että konetta täytyy raplata aamuksi
ajokuntoon."
End of conversation.
Esko haluaa kuulla, miltä suorat Lafranconit kuulostavat. Lyön pyörän käyntiin. Jypäkät on töminät.
Kiertelen ja kaartelen alueella - on mukava jututtaa muitakin uskossa olevia. Italian poika on tullut 30-luvun
museopyörällä Napolista saakka. Se siitä minun pisimmän matkan palkinnostani!
Aurinko alkaa painua mailleen. Puheet on puhuttu, omat kehuttu, vieraat haukuttu.
Pitäisi vissiin tälle päivää jotain syödäkin.
Ja löytää paikka, mihin päänsä yöksi
kallistaa. Kollindista ei löydy kumpaakaan. Neuvovat parin kymmenen kilometrin päähän Auningin kylään. Ajan sinne
ja käyn taloksi.
Haen baarista vesipullon, jano on kuin kamelilla. Kulautan litran, ja olo kohenee kummasti. Pullossa näyttää
olevan vanhan hyvän ajan patenttikorkki. Tai enemmän ehkä hyvän kuin vanhan - korkki onkin muovia.
Monikohan mahtaa vielä muistaa meikäläisten limsapullojen posliiniset korkit! Jo päältä päin
katsoen näki, että sillä konsvärkillä varustetusta pullosta ei lirunut ulos tippaakaan vahingossa. Sulkumekanismi
oli vielä varmennettu korkin nokkaan pujotetulla kumisella tiivisteellä. Kun pullon napsautti auki, hiilihapot
tuhahtivat mukavasti, joskus suoraan silmille. Samanlainen, toki isompi, posliinikorkki oli myös viiden litran
vaarinkaljapullossa, joka puisessa korissaan raahattiin heinäpellon janojuomaksi. Vaarinkaljat pullonkorkkeineen
taisivat hävitä markkinoilta siinä vaiheessa kun heinäntekoväki vaihtui niittomurskaimiin, silppureihin, pöyhimiin,
karhoittimiin, paalaimiin sekä kaiken maailman paalinkäärijöihin ja yliolanvempaimiin.
Pullonkorkkien kehitystyöhän liittyy myös varsinainen oivallus: Gorbatsovin johdolla Venäjällä alettiin
kaavailla ruplan muuttamista vapaasti vaihdettavaksi valuutaksi. Kaikille oli selvää, että ruplan arvo romahtaisi
murto-osaan entisestä. Kun votkan lisäksi oikein muuta ostettavaa ei ollut, kansa pisti rahansa siihen. Kulutus ei
kuitenkaan votkateollisuuden mielestä ollut sitä, mitä se olisi voinut olla. Niinpä litran votkapullot varustettiin
sulkemiskelvottomilla repäisykorkeilla. Sijoitushenkiset iivanat lotrasivat votkan kanssa päät märkinä.
Seurauksena oli alkoholiperäisten sairauksien räjähdysmäinen kasvu. Gorba yritti hädissään pistää viinahanat kokonaan kiinni,
josta seurasi levottomuuksia, josta taas seurasi Gorbatsovin suosion alamäki, jota seurasi.......
Siistiydyn ja juon ulkona vielä oluen ennen illallista. Jututan kaveriksi tekeytyvää labradorinnoutajan pentua. Emäntä
on ihmeissään. Ei olisi uskonut koiran ymmärtävän suomea. Nappaan päiväkirjaa varten jutun tueksi muutaman
valokuvan. Ei mitään sisältöä tälläkään kertaa. Turhauttavaa. Koko kylä on helteisessä illassa kuin kuollut.
Tilaan kalaa. Kysyn tarjoilijalta, olisiko mitään mahdollisuutta saada jonkinlaista aamupalaa ennen virallista
aamiaisaikaa - tien päälle kun pitäisi päästä ennen sian pieremää. Tyttö lupaa kattaa aamiaisen tv-huoneeseen.
Hetken päästä hän kiikuttaa tilaamani kala-annoksen. Kala löytyy paksun sienikastikkeen alta pitkän kaivamisen
jälkeen. Miksiköhän nämäkin pyrkivät peittämään tilatun ruoka-annoksen toisarvoisilla lisukkeilla?
Enhän minä tilannut kastiketta kalalla, vaan kalaa, enkä soosista puhunut yhtään mitään.
Sama juttu kuin Söröyalla
ystävällisen Ahmedin ravintolassa, jossa Ahmed leivitti mustekalat, koljat, seit ja turskat kaikki saman makuisiksi
taikinatönköiksi. Ei hyvä mutta varmasti tarpeeksi ravitseva ateria täälläkin. Tyttö tuo kahvit ulos.
Soitan Ollille, jonka tiedän olevan juuri Kontiorallissa. Kyselen vuotavista stefoista. Olli sanoo vian olevan
lähinnä kosmeettinen. Miksi Kontiossa eikä Kollindissa? Ollin vastauksessa on selvästi selittelyn tuntua. Kuuntelen
ääneti, enkä suo välikommenteilla helpotusta. Saariselän miehen on pakko lisätä pökköä pesään. Päästän lopulta
Ollin pinteestä. Lupaan toki kirjata selitykset ja nostaa ne taas esille sopivan tilaisuuden tullen. Kaavailemme
syyskesälle jotain yhteistä lyhyempää lenkkiä.
Kivi-Pekka, Oulun guzziporukan alfauros, soittelee myös samoissa merkeissä Kontiosta. Mielenkiintoista.
Kaksi katuvaista Kontioon eksynyttä guzziukkoa anelee synninpäästöä samanlaisilla verukkeilla. Pakko kai tässä
on jonkinlainen häpeärangaistus yrittää järjestää. Ihan noin heidän ihmisinä kasvamisenkin nimissä.
Saavat sitten sieluilleen rauhan.
Tutkailen karttaa. Mitäpä jos heittäisi kotimatkalla lenkin Norjan kautta. Sehän ei tee kuin pienen mutkan länteen.
Haen vastaanotosta lautta-aikataulut. Hirtshalsista näyttää pääsevän Kristiansandiin useammallakin vuorolla
pitkin päivää. Katson telkkarista sääennustuksen. Lupaavat idästä päin sadetta. No, vaan tämähän on selvä juttu.
Huomenna Norjaan, norskien laulumaille.
Lopun iltaa katselen länkkäriä, jossa Gene Hackman, Matt Damon ja Robert Duvall pistävät Nantan Lupanin,
valkonaamojen kielellä Geronimon, apacheja halki, poikki ja pinoon. Mottitalkoita säestää mukavasti Ry Cooderin
säveltämä musiikki.
Lasken taskujen pohjille kertyneet mikkihiirivaluutat. Täkäläisiä on vielä noin 300 sikulin edestä. Niillähän
saa laivalta varmastikin wiskipullon. Mutta sitä ennen täytyy vanhat Famous Grouset juoda pois. Aikansa ja
vaivansa tässäkin hommassa.
Yöllä ihmettelen, miksi Århusiin ajavat rekat kulkevat minun parvekkeeni kautta.
"Herään yöllä usein pohtimaan jotain vakavaa ongelmaa ja päätän, että minun
on kerrottava siitä paaville. Sitten kavahdan täysin hereille ja muistan, että minä olen paavi."
Paavi Johannnes XXIII
|