Biologian auskultantti asui harjoittelujakson aikana Utajärvellä
ja pääsi huomattavasti syvemmin koulun käytäntöihin sisälle
kuin historian auskultantit, jotka kävivät vain joko kuuntelemassa
sovitut tuntinsa tai pitämässä ne. Jatkossa harjoitteluun tulisi
jäntevyyttä enemmän, jos auskultantit vastaisivat kenttäharjoittelun
ajan selvästä kokonaisuudesta, esimerkiksi kokonaisesta kurssista.
Auskultantit
olivat saaneet ohjeekseen kokeilla ennakkoluulottomasti erilaisia telemaattisia
opetustapoja, ja tämä ennakkoluulottomuus oli hyvä asia.
Varsinkin biologian auskultantti pyrki käyttämään
telematiikkaa monipuolisesti hyväksi.
Huomioita:
-
Telematiikka toimi sekä biologian että historian opetuksessa.
Auskultantit saivat kontaktin oppilaisiin myös telemaattisesti.
-
Telemaattinen tunti vaatii huomattavasti enemmän etukäteisvalmistelua
kuin tavallinen tunti.
- Suurta ryhmää on vaikea opettaa niin, että
syntyy molemminpuolinen kontakti.
- Oppilaiden antaman palautteen mukaan
telematiikkatunti on vaihtelua tavanomaiseen opetukseen. Telematiikasta tulisi
kuitenkin saada enemmän irti kuin pelkästään vaihtelua.