T3 - OPETUSHARJOITTELIJOIDEN ETÄTYÖSKENTELYPÄIVÄKIRJA
PASI OIKARINEN
8.1.1997 ETÄKOULULLA UTAJÄRVELLÄ!

LÄHETYS PÄÄLLÄ ! (OPE OIKEALLA OHJAIMISSA)
Täällä sitä nyt ollaan etäharjoittelussa. Seurailin ohjaajan pitämiä tunteja tämän päivän ja tutustuin luokkiin. Oppilaat olivat mukavia ja pääosin rauhallisia. Luokkien koot ja vilkkausasteet olivat vaihtelevat. Päätinkin tarkkailla sopivia ryhmiä telema
tiikkaan.
Norssilta on minun tapauksessani lähetysaikaa vain viikko, joten aloin miettiä heti strategisia vaihtoehtoja järjestelyihin. Haluan saada kokemusta sekä yläasteen että lukion opettamisesta viestinnällisesti. Samoin molemmista aineista on hyvä saada kokemu
sta. Valitsin lukujärjestyksiä vertaillessani 9. luokan ihmisen biologian kurssin ja lukion 2.luokan maantieteen ympäristö-kurssin kohteikseni. Pyrin lähettämään molemmille luokille kolme telemaattista tuntia Oulusta. Näin opetuksessa on jatkuvuutta ja py
styn samalla kokeilemaan erilaisia järjestelyjä.
Valitsin tunnit niin, että kaksi ensimmäistä ovat peräkkäiset "yksöis"-tunnit. Normaalia tunnista toiseen toimintaa voidaan näin kokeilla. Toisen tunnin lopulla suunnittelin antavani tehtävät kolmatta tuntia varten. Toisen ja kolmannen tunnin välille jää
molemmilla ryhmillä "normaalit" kaksoistunnit, joiden aikana he valmistavat annetut tehtävät.
Kumpaakin luokkaa "valmistan" 5.viikon telemaattista opetusta varten pitämällä heille Utajärvellä yhden tunnin telematiikkaluokassa (Norssin ohjaaja valvoo telemaattisesti) sekä ainakin yhden normaalin tunnin.
Tutkimusjärjestelystäni muodostuu siis edelläkuvatun kaltainen. Mikäli se onnistutaan toteuttaamaan, voin ohjelman mukaan analysoida telematiikan mahdollisuuksia BG-opetuksessa käytettyyn aikaan nähden tehokkaasti. Analysoinnin helpottamiseksi olikin Utaj
ärvellä olevien historian auskujen kanssa puhetta, että olisi hyvä jos lähetykset Norssilta voitaisiin videokuvata. Piuha ja videot vaan luokkaan?!
Oppilaspalautteen aion hankkia luultavasti haastattelemalla ja muun "empiirisen"-materiaalin analysoimalla näitä päiväkirjoja sekä tuntoja heti pidetyn tunnin jälkeen. Oppimisen analyysiä pitäisi pystyä jotenkin tekemään - ideoita voi lähettää sähköpostii
n: poikarin@raita.oulu.fi !
13.1.1997 OHJAAJAN TARKKAILULÄHETYKSEN VALMISTELUA
Huomenna pidän Utajärven telematiikkaluokassa ensimmäisen lähetyksen. Luokka on toinen tuleva etäluokkani Norssin lähetysten aikana, lukion 2. Maantieteen kurssiin sisältyvän tunnin aiheena on väestöllinen muuntuminen. Ajattelin kokeilla lähetyksen aikana
useita tapoja viestiä. Koska oppilaat ovat tämän lähetyksen aikana paikanpäällä, huomio kiinnittyy enemmän heihin kuin "toiseen päähän", josta ei tällä kertaa lähetetä muuta kuin ohjaavan opettajan tarkkailevat silmät. Kameroiden käyttö tulee tutuksi, ku
n pyrin saamaan ohjaajankin tietoiseksi mitä luokassa ttapahtuu.
14.1.1996 ENSIMMÄINEN LÄHETYS UTAJÄRVELTÄ!
Tekniikka pelasi hyvin, heti sen jälkeen kuin yhteys saatiin (minulla oli väärä numero!). Kameroiden kääntely ja vaihtelu sujui omasta mielestä kohtuudella - niin pitikin edellisillan harjoittelun jälkeen. Luokan takana oleva zoomattava kamera on muuten k
ätevä. Jalustalla sitä voi liikutella ja näyttää kuvia ympäri luokkaa: taululta, seiniltä, kalvolta ja jopa ulkoa kuten Utajärveläiset ovat havainnollistaneet GLOBE-havaintoasemaansa lähetysten aikana. Opettajastakin tulee mielestäni miellyttävä kuva kun
ei ole nenä kiinni linssissä - etenkin jos omistaa sellaisen kuin minulla...
Väestöllisestä muuntumisesta ois ohjaaja Anteron mielestä voinut antaa esimerkkejä vaikka Suomesta ja kehitysmaista alussa ja panna oppilaat arvioimaan kehitysvaiheita. Hyvä idis! Oppilaat olivat ujoja ja siihen pitäisi löytyä ratkaisuja. Kotiläksyksi ann
ettavat kappaleet voisivat olla yksi ratkaisu, jos oppilaat pääsisivät kommentoimaan tutustumaansa kappaleeseen etätunnin aikana. Pulpettien erilainen ryhmittely voisi myös parantaa tulosta ja aion sitä kokeillakin seuraavalla tunnilla.
Ehdin hyvin vähän tarkkailemaan oppilaiden motivaatiotasoa näin ensikerralla, koska toimin luokassa yksin ilman apuvoimia. Suurin osa luokasta vaikutti varautuneen uteliailta, mikä olikin luonnollista koska tämä oli monelle eka telemaattinen tunti ja sama
lla ensimmäinen minun pitämä tunti heille. Pari poikaa vaikutti tylsistyneeltä, eikä tehnyt muistiinpanoja tunnista kuten muut. Heidän kiinnostuksensa oli nähtävästi muualla kuin maantiedossa.
Miten oppilaat kokivat lähetyksen ja menikö oppi perille? Antero kysyi tunnin jälkeen oppilailta kommentteja. Oppilaat vastasivat tunnin olleen erilaisen ja "ihan kivan". Voisi kuvitella tunnin tuoneen ainakin vaihtelua tunteihin. Antero tenttasi oppilait
a vielä tunnilla käsitellystä asiasta tehdyillä kysymyksillä. Huomasi etteivät kaikki olleet kiinnittäneet asiaan tarpeeksi huomiota, ehkä huomio kiinnittyi eka tunnilla outoon ympäristöön. Joiltakin tuli sentään sisäistettyjä oikeita vastauksiakin. Näytt
äisi vaativan totuttelua ympäristöön, jotta oppiminen paranee. Suhteellisesta innostuneisuudesta päätellen tämän jälkeen oppimistulosten voisi olettaa kehittyvän.
20.1.1996 TOISEN LÄHETYKSEN VALMISTELUA
Päätettiin kokeilla täällä Utajärvellakin videokuvan lähetystä Pyhäjoen
tapahtumista rohkaistuneena. Korvan Panun kanssa käytiin virittelemässä
videoita laitteisiin, jotta saan huomenna lähettää läksynkuulustelun
yhteydessä tänään kuvattua videokuvaa ja panna oppilaat kertomaan mitä
sillä viime tunnilla tapahtuikaan. Toiveissa on, että oppilaille jäi
sydämen osat ja toiminta hyvin muistiin, sillä aukaisimme possun pumpun
pitämälläni viime tunnilla 9. luokalla.
Huominen lähetys tulee ilman ääntä puutteellisten piuhasarjojen takia,
jatkossa äänen kanssa, sillä saimme siihen Picturetellin ohjeet. Antero
saakin seurata ensitunnilla oppilaiden työskentelyä viime lähetystä
enemmän, sillä he selvittävät umpirauhasten toimintaa pienryhmissä.
Lopuksi oppilaat vielä esittelevät toisilleen ja Anterolle
aikaansaannoksensa tavalla jota lähden telematiikkaluokkaan nyt
suunnittelemaan!
21.1.1997 BIOLOGIAN ETÄTUNTI UTAJÄRVELTÄ
Eka tunnin jälkeiset muutokset tunninpitoon paransivat tunnin kulkua paljon. Oppilaat eivät
olleet ujoja ja hiljaisia ja vaikuttivat kiinnostuneilta. Seuraavassa joitain tekijöitä, joilla oli
varmasti vaikutusta:
- Läksyn kuulustelussa käytettiin edellistunnilla kuvattua videomateriaalia, jonka oppilaat
tunsivat koskettavan itseä ja muistivat asiat täten paremmin.
- Normaali kaksoistunti ennen telematiikkaluokkaan menoa poisti sekä opettajan että
oppilaiden jännitystä. (Ensimmäisellä lähetyskerralla GE/lukio2 kanssa menimme kylmiltään
outoon ympäristöön)
- Luokka oli järjestetty eritavalla. Perinteinen järjestys oli muutettu kolmen puolikaaren
muotoisen pulpettirivin muodostelmaksi. Minä opettajana istuin oppilaiden keskellä ja
mahduin aina samaan kuvaan oppilaiden kanssa.
- Oppilaat tekivät jotakin. He selvittivät saamansa umpirauhasen kuvan perusteella sen
nimen, sijainnin, eritettävän hormonin ja sen tehtävän. Heille oli jaettu A3-kartongit, joilla
kuva oli ja he lisäsivät tiedot siihen.
- Oppilaat esittivät työnsä. Kun työt olivat valmiita kukin pari kävi esittelemässä ne taululla
videokameran edessä. Kysymyksiä esitettiin ja keskustelua käytiin lyhyiden esitysten jälkeen.
Uskon, että esiintyminen jo nyt helpottaa myöhempiä lähetyksiä Norssilta.
- Minä itse tunsin oloni rauhalliseksi ja varmaksi, millä oli välittömästi vaikutusta
äänenkäyttöön, rauhallisuuteen ja liikehdintään. Epäsuorasti oma käytökseni näkyi myös
oppilaiden rauhallisuutena, uskon niin.
Utajärveltä lähtevä kuva oli kuulemma huippuluokkaa. Nämä laitteet täällä antavat
mielestäni enemmän mahdollisuuksia erilaisiin esitysmuotoihin kuin Norssin vastaavat.
Saattaahan tällainen tunne johtua tietysti siitäkin, että näitä Utajärven laitteita on nyt
reenannut ja tietää mahdollisuudet paremmin.
Videokuvan lähetys onnistui myös, joskin
puutteellisen piuhoituksen johdosta ääntä ei saatu mukaan lähetykseen. Se oli oikeastaan
vain hyvä, sillä äänen taso videokameran omalla mikillä meluisassa luokassa (sydän
laborointi) on surkea. Läksyä pystyi kuulustelemaan tosi hyvin videonauhalta ja oppilaat
olivat heti halukkaita vastaamaan (paremmin kuin normaaliluokassa).
Tekninen miinus tulee ainoastaan yhteyden eriskummallisesta katkeamisesta. Hei nytpä
tulikin mieleeni yksi vaihtoehto. Yhteys katkesi samalla hetkellä kun pysäytin
kaukosäätimellä videot. Jospa kaukosäätimen signaali vaikutti myös lähetykseen (käytössä
oli yhtäaikaa 4 kaukosäädintä!).
22.1.1996 VAKOILUHETKI HISTORIAN AUSKUJEN LÄHETYKSEEN
Historian auskut lähettivät täältä Utajärveltä kaksi barokki-tuntia lukion 1. luokan kanssa.
Ehdin seuraamaan lähetystä ensimmäisellä tunnilla. Seuraavassa huomioita ja ajatuksia
tunnista ja yleensä tästä toiminnasta:
- Mute päälle tarkkailevasta päästä. Kannattipa mennä katsomaan, sillä heti kun hissan
ohjaaja sanoi laittavansa muten päälle auskujen opetuksen ajaksi kynäni alkoi suhisemaan.
Tuotapa ei tullut ajatelleeksi, tarkkailija voi tosiaan pitää mutea päällä niin ei kuulu
häiritsevästi läpi "Voi eit"! ;>)
- Kirjasintyylien ja -värien käyttö PowerPoint lähetyksissä. Forstenin Ari oli fiksusti käyttänyt
esityksessään eri värivaihtoehtoja sekä taustoilla että tekstillä, jotta pääsee vertailemaan
näkyvyyttä. Näytti siltä, että paras vaihtoehto on yleistäen tumma teksti vaalealla taustalla tai
vice versa. Valkoinen teksti näkyi yllättävän hyvin siniseltä taustalta. Musta teksti sinisellä
pohjalla oli selvittämätön paikka. Huono oli myös valkoinen teksti vaalean ruskealla pohjalla.
Punainen tekstin värinä on vähän kaikkien taustojen kanssa arveluttava. Kirjasimet näkyvät
varmasti paremmin, jos ne kirjoittaa aina isoilla, sillä pikkukirjainten "koukerot" saavat tekstin
näyttämään epämääräiseltä lukukelvottomalta massalta kauempaa katsottaessa.
Lähetyskuvan värinä ja "pikselisumu" vain pahentaa näköjään tilannetta. Siis aion itse
käyttää tulevaisuudessa isojen kirjainten eri kokoja.
- Oppilaiden esitykset. Hissa auskut käyttivät dokumenttikameraa tehdyn paperin
kuvaamiseen ja AV-kameraa esityksen pitäjien esittelemiseen. Dokumenttikamerasta ei
meinannut näkyä oppilaiden tuotos kokonaan, varsinkin kun he olivat sen erehdyksestä
johtuen tehneet vaakatasoon A4:lle. Itse kokeilin A3:lle tehtyjen töiden kiinnittämistä
magneeteilla taululle ja vain AV-kameran käyttöä. Esittelyn aikana se oli zoomattu
kauemmas, jolloin oppilaat näkyivät ja työtä pääsi tarkastelemaan selostuksen aikana
zoomaamalla lähemmäs taululle. Tämä on varmaan makuasia, mutta AV-kameralla pystyy
helposti katselemaan isoakin oppilaiden valmistamaa työtä.
- Oppilaat eivät ole vakuuttuneita etäopetuksen toimivuudesta? Hissa auskut kyselivät tunnin
alussa oppilaiden mielipiteitä tällaisesta opetuksesta. Korvani hörähtivät, kun yksi
telematiikassa mukana ollut tokaisi:"Parempiakin opetustapoja on!". No näinhän se varsinkin
näin alussa tietenkin on, varsinkin kun nyt ei vielä edes aidosti lähetetä etätuntia oppilaille.
Oppilaat ovat tavallaan armottomia, ei heitä kiinnosta ollaanko nyt "kokeilemassa vain" uusia
systeemejä. Tulikin mieleen, että on näinollen aivan turhaa ruveta sitä heille joka yhteyden
alussa toitottamaan.
Varmasti keskustelua herättävä "rehellinen" kommentti oppilaalta, vai mitä? Viimeiseen kohtaan liittyen tilanne on etäopetuksen kehittämisen kannalta ongelmallinen, sillä
"vihreistä", joskus epävarmoistakin (en missään nimessä tarkoita hissan auskuja) auskuista
voi jäädä luokalle muutenkin kuin tekniikan puolesta hatara kuva. Rutinoituneet vanhat parrat
osaisivat heittää tilannekomiikkaa ja muuta mukavaa ehkä jouhevammin sekaan.
23.1.1997 VIIMEINEN POHJATUNTI UTAJÄRVELLÄ
Tänään pidin lukion maantieteen ryhmälle normaalitunnin kulttuurialueista ja identiteeteistä.
Se oli viimeinen pohjatunti täältä Utajärveltä ennen ensiviikon lähetyksiä Norssilta. Aika on
mennyt täällä nopeasti ja ilmapiiri koululla on ollut erittäin miellyttävä. Oppilaisiin on päässyt
tutustumaan jo hyvin, enkä usko suurempia ongelmia siltäosin ilmenevän.
Aivan viimeisellä tunnilla kuvattiin Pakosen Timon kanssa porsaan anatomia preparointi
videolle. 9. luokkalaiset tutkivat aivan haltioissaan eläimen rakennetta. Tällainen
ainutlaatuinen tapahtuma olisi varmasti ollut hyvä telematiikkatunnin aihe. Oppilaat toisessa
päässä olisivat voineet osallistua toimenpiteeseen kyselemällä, heiltä olisi voitu kysellä
elinten nimiä jne.
Kaikenkaikkiaan nämä kaksi ja puoli viikkoa Utajärvellä ovat olleet hieno ja rikastuttava
kokemus. Omaan aineeseen on saanut paljon vinkkejä ja materiaalia pidetyistä tunneista.
Puitteet oleskeluun ovat myös olleet ensiluokkaiset - kaikki on ollut käytettävissä, kaikki on
saatu toimimaan ja asunto-olot ovat olleet viihtyisät.
KIITOKSET JO TÄSSÄ VAIHEESSA TIMOLLE, TAPANILLE, PANULLE, ESKOLLE JA LEENALLE YM.
HUOLENPIDOSTA - HYVÄ REISSU !