Opettajan sivu

Nämä sivut on tehty lähinnä lukion kuvataiteen syventäviä kursseja silmälläpitäen. Sivujen materiaalia voi hyödyntää monella tavalla. Tärkeimmät elementit ovat kuitenkin syväterävyyssimulaattorin ja kamerasimulaattorin mahdollisuuksissa antaa nopeasti ja ymmärrettävästi palautetta siitä, miten valokuvakamera oiken toimii. Näiden kahden simulaattorin avulla perusasioiden oppiminen on nopeutunut huomattavasti.

Numeroituja jaksoja voisi ajatella kaksoistunteina. Jaksoja on kokeiltu Oulun normaalikoulussa 75 min. mittaisina jaksoina.

 

 

Mustavalkokuvaus

  1. Olen huomannut syanotypiatekniikan helpoksi ja motivoivaksi tavaksi aloittaa valokuvauskurssia. Samalla oppilas oppii seuraavat käsitteet: valoherkkä, negatiivi, valotus, kehitys ja kiinnitys. Täältä löydät esimerkkejä töistä ja syanotypian vaiheet.
  2. Rajaustehtävässä kannattaa korostaa valokuvaamisen subjektiivista luonnetta.
  3. Kuvien rinnastaminen on ilmaisun ja kuvasarjan kannalta tärkeä vaihe.
  4. Kamerasimulaattorin käyttö kannattaa harjoitella itse ensin huolella. Hyviin tuloksiin voi päästä myös muillakin arvoilla. Keskustelkaa asiasta. Arvot, joilla esimerkkikuvat on tehty:a)1/15s,f22(ISO 400)+1,5 b)1/1s,f22(ISO100)-2,5 c)1/1000s,f2,0(ISO 100).
  5. Filmin kehitys kannattaa oppilaiden itsensä antaa tehtäväksi, jotta "pimeätyöskentely" tulisi tutuksi.
  6. Pimiöohjeet vaihtelevat suuresti. Kannattaa pitää huolta siitä, ettei turhaa ongelmajätettä pääsisi syntymään.
 

 

Värivalokuvaus

  1. Valokuvauksen varsin suppeaa historiaosuutta voi laajentaa esim. keskustelulla valokuvauksen ja kuvataiteen välisestä suhteesta 1800-luvulla.
  2. Camera Obscura kannattaa myös simuloida oikeasti. Kuvan heijastuminen värillisenä on usealle yllätys mustavalkoisten historiankirjojen mielikuvien jälkeen. Kamerasimulaattorin käyttö kannattaa harjoitella itse ensin huolella. Hyviin tuloksiin voi päästä myös muillakin arvoilla. Keskustelkaa asiasta. Arvot, joilla esimerkkikuvat on tehty:a)1/15s,f22(ISO 400)+1,5 b)1/1s,f22(ISO100)-2,5 c)1/1000s,f2,0(ISO 100).
  3. Kuvasommittelutehtävä voi olla esim. eriyttävä tehtävä, jos välineitä on rajatusti.
  4. 3. ja 4. tuntien aikana kannattaa jo ehkä aloittaa itsenäinen oman sarjan kuvaaminen.
  5. Keskustelkaa hyvän kuvan salaisuudesta ja käytä materiaalia, jota sivustolta löytyy, tukemaan keskusteluja.
  6. Tinnerisiirrännäinen perustuu tinnerin mustesuihku- ja värikopiovedoksien värien irroittavaan vaikutukseen. Työ tehdään vetokaapissa. Tinnerillä kastelu paperi tai kangas hierotaan pintaan, johon mielellään piirtoheitinkalvolle tehty peilikuvavedos siirretään hieromalla. Tekniikka varmentuu toistolla. Vedos on tehtävä nopeasti, koska tinneri haihtuu nopeasti. Kalvon tulostaminen kannattaa värikopiokoneessa tehdä perusasetuksilla niin, että värit eivät tule "paistettua" liian korkeassa lämpötilassa.