Opettajan
sivu
|
Nämä sivut on tehty
lähinnä lukion kuvataiteen syventäviä kursseja silmälläpitäen.
Sivujen materiaalia voi hyödyntää monella tavalla. Tärkeimmät
elementit ovat kuitenkin syväterävyyssimulaattorin ja kamerasimulaattorin
mahdollisuuksissa antaa nopeasti ja ymmärrettävästi palautetta
siitä, miten valokuvakamera oiken toimii. Näiden kahden simulaattorin
avulla perusasioiden oppiminen on nopeutunut huomattavasti.
Numeroituja jaksoja voisi ajatella
kaksoistunteina. Jaksoja on kokeiltu Oulun normaalikoulussa 75 min. mittaisina
jaksoina.
|
|
Mustavalkokuvaus
- Olen huomannut syanotypiatekniikan
helpoksi ja motivoivaksi tavaksi aloittaa valokuvauskurssia. Samalla
oppilas oppii seuraavat käsitteet: valoherkkä, negatiivi,
valotus, kehitys ja kiinnitys. Täältä löydät
esimerkkejä
töistä ja syanotypian
vaiheet.
- Rajaustehtävässä
kannattaa korostaa valokuvaamisen subjektiivista luonnetta.
- Kuvien rinnastaminen on
ilmaisun ja kuvasarjan kannalta tärkeä vaihe.
- Kamerasimulaattorin käyttö
kannattaa harjoitella itse ensin huolella. Hyviin tuloksiin voi päästä
myös muillakin arvoilla. Keskustelkaa asiasta. Arvot, joilla esimerkkikuvat
on tehty:a)1/15s,f22(ISO 400)+1,5 b)1/1s,f22(ISO100)-2,5 c)1/1000s,f2,0(ISO
100).
- Filmin kehitys kannattaa
oppilaiden itsensä antaa tehtäväksi, jotta "pimeätyöskentely"
tulisi tutuksi.
- Pimiöohjeet vaihtelevat
suuresti. Kannattaa pitää huolta siitä, ettei turhaa
ongelmajätettä pääsisi syntymään.
|
|
Värivalokuvaus
- Valokuvauksen varsin suppeaa
historiaosuutta voi laajentaa esim. keskustelulla valokuvauksen ja kuvataiteen
välisestä suhteesta 1800-luvulla.
- Camera Obscura kannattaa
myös simuloida oikeasti. Kuvan heijastuminen värillisenä
on usealle yllätys mustavalkoisten historiankirjojen mielikuvien
jälkeen. Kamerasimulaattorin käyttö kannattaa harjoitella
itse ensin huolella. Hyviin tuloksiin voi päästä myös
muillakin arvoilla. Keskustelkaa asiasta. Arvot, joilla esimerkkikuvat
on tehty:a)1/15s,f22(ISO 400)+1,5 b)1/1s,f22(ISO100)-2,5 c)1/1000s,f2,0(ISO
100).
- Kuvasommittelutehtävä
voi olla esim. eriyttävä tehtävä, jos välineitä
on rajatusti.
- 3. ja 4. tuntien aikana
kannattaa jo ehkä aloittaa itsenäinen oman sarjan kuvaaminen.
- Keskustelkaa hyvän
kuvan salaisuudesta ja käytä materiaalia, jota sivustolta
löytyy, tukemaan keskusteluja.
- Tinnerisiirrännäinen
perustuu tinnerin mustesuihku- ja värikopiovedoksien värien
irroittavaan vaikutukseen. Työ tehdään vetokaapissa.
Tinnerillä kastelu paperi tai kangas hierotaan pintaan, johon mielellään
piirtoheitinkalvolle tehty peilikuvavedos siirretään hieromalla.
Tekniikka varmentuu toistolla. Vedos on tehtävä nopeasti,
koska tinneri haihtuu nopeasti. Kalvon tulostaminen kannattaa värikopiokoneessa
tehdä perusasetuksilla niin, että värit eivät tule
"paistettua" liian korkeassa lämpötilassa.
|